Nivel
Keuze-informatie op www.consumentenendezorg.nl nuttig?
12 mei 2010 | Het NIVEL doet samen met de NPCF onderzoek naar de
bruikbaarheid van keuze-informatie op internet over heup-/knieoperaties
en staaroperaties. De informatie op de website www.consumentendezorg.nl
is daarvoor vernieuwd. Maar is deze informatie duidelijk en nuttig?
De gegevens op de website van de Nederlandse Patiënten Consumenten
Federatie (NPCF) over heup- en knieoperaties en staaroperaties uit
2006/2007 zijn vervangen door gegevens uit 2009. De gegevens over
patiëntervaringen zijn afkomstig van de Stichting Miletus en verzameld
met de Consumer Quality Index (CQ-index). Gegevens over bijvoorbeeld
het optreden van complicaties en maatregelen tegen trombose komen uit
het programma Zichtbare Zorg en zijn aangeleverd door de ziekenhuizen
zelf. Centraal staan de aspecten die patiënten belangrijk vinden bij
het kiezen van een ziekenhuis voor een operatie. In eerder onderzoek
bekeek het NIVEL het belang dat patiënten hechten aan verschillende
kwaliteitsaspecten bij het kiezen van een ziekenhuis voor een heup- of
knieoperatie of staaroperatie.
Wat vindt u van de keuze-informatie?
Een belangrijke vraag waarop het NIVEL en de NPCF graag een antwoord
willen hebben, is of de keuze-informatie op de website duidelijk en
nuttig is bij het kiezen van een ziekenhuis. Graag horen wij uw mening.
Hoe kunnen wij de informatie nog verbeteren? Ga naar
www.consumentendezorg.nl/knieheup of www.consumentendezorg.nl/staar en
bekijk de informatie. U kunt uw mening geven door de vragenlijst op de
internetpagina in te vullen.