Geluidsschermen langs E40 voor Erpe, Mere en Vlekkem

06/05/2010 10:16

Vlaamse Overheid

Op 16 mei 2010 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met het plaatsen van 4,7 km geluids¬schermen naast de E40 in Erpe, Mere en Vlekkem. De geluidsschermen zullen het verkeerslawaai dempen voor ca. 475 woningen in Erpe, Mere en Vlekkem. Het project kost 4,1 miljoen ¤ en is een cofinanciering tussen de gemeente Erpe-Mere en het Agentschap Wegen en Verkeer.

Op 16 mei 2010 start het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met het plaatsen van 4,7 km geluids¬schermen naast de E40 in Erpe, Mere en Vlekkem. De geluidsschermen zullen het verkeerslawaai dempen voor ca. 475 woningen in Erpe, Mere en Vlekkem. Het project kost 4,1 miljoen ¤ en is een cofinanciering tussen de gemeente Erpe-Mere en het Agentschap Wegen en Verkeer.

Geluidsschermen langs de E40 in beide rijrichtingen In de rijrichting Brussel komen twee geluidsschermen ter hoogte van Erpe (1,2 km) en één ter hoogte van Vlekkem (0,6 km). In de rijrichting Gent komt één geluidsscherm ter hoogte van Vlekkem (0,7 km) en één ter hoogte van Mere (2,2 km) (zie plan in bijlage). Dankzij de schermen zal het geluidsniveau in de zones vlak achter de schermen dalen met 10 decibel, wat vlak achter het geluidsscherm ervaren wordt als ongeveer een halvering van het verkeerslawaai.

Voor Erpe en Mere betekent dat bescherming voor ca. 400 woningen in de Rooseveltlaan, Hoogkouterweg, Vijverstraat, Merestraat, Loskadestraat, Nesteveldstraat, Bosstraat en Ottergemstraat. In Vlekkem maken de geluidsschermen een verschil voor ca. 75 woningen in Vlekkemdorp, Paardestraat en de Windmolenstraat.

Financiering geluidsschermen De financiering van de geluidsschermen gebeurt volgens een vaste verdeelsleutel. Hoe hoger het geluidsniveau, hoe groter het aandeel van AWV. Als het geluid in woongebieden vlakbij de snelweg meer dan 80 decibel bedraagt, dan betaalt AWV de geluidsschermen volledig. Tussen 80 en 65 decibel worden de kosten verdeeld tussen beide partijen, Ligt het lager dan 65 decibel, dan betaalt de stad of gemeente de volledige kostprijs.

De totale kostprijs van de geluidsschermen in Erpe, Mere en Vlekkem bedraagt 4,1 miljoen ¤ (inclusief btw). De gemeente Erpe-Mere neemt 1, 15 miljoen ¤ van de totale kostprijs voor zijn rekening, AWV 2,95 miljoen ¤.

Fasering en verkeersituatie De uitvoering start op 16 mei 2010 en zal tot november 2010 duren De werkzaamheden zullen in verschillende fases uitgevoerd worden. De verkeerssituatie ter hoogte van de werkzone wijzigt per fase:

Fase 1: 16 mei (20u) tot en met 25 juli * In de nacht van 16 op 17 mei zal het verkeer tijdelijk maar één rijstrook ter beschikking hebben. Dit is nodig om op een veilige manier de nodige signalisatie aan te brengen. * 3 versmalde rijstroken te Erpe en Mere richting Brussel * Oprit naar E40 richting Brussel dicht voor het verkeer. Wie uit de regio van Zottegem komt zal omgeleid worden via de N42 en kunnen oprijden naar de E40 via het complex Wetteren. Wie uit de regio Erpe-Mere komt zal omgeleid worden via de N46 en de N9 naar het complex Aalst (zie omleidingsplan in bijlage)

Fase 2: 26 juli tot en met 31 augustus * 2 rijstroken te Vlekkem, Mere en Erpe richting Brussel * Oprit naar E40 richting Brussel dicht voor het verkeer. Wie uit de regio van Zottegem komt zal omgeleid worden via de N42 en kunnen oprijden naar de E40 via het complex Wetteren. Wie uit de regio Erpe-Mere komt zal omgeleid worden via de N46 en de N9 naar het complex Aalst (zie omleidingsplan in bijlage)

Fase 3: 2 augustus tot en met 31 augustus * 2 rijstroken te Erpe en Mere richting Oostende

Fase 4: 1 september tot en met 9 november * 3 versmalde rijstroken te Erpe en Mere richting Oostende

Fase 5: 1 oktober tot en met 9 november * 3 versmalde rijstroken te Erpe, Mere en Vlekkem richting Oostende

Om de hinder zo veel mogelijk te beperken, zal het verkeer enkel tijdens de maanden juli en augustus over twee rijstroken moeten. Buiten de vakantieperiode zal het verkeer drie versmalde rijstroken ter beschikking hebben.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel