Telegraaf verslaat Twitter-index


HAARLEM, 20100516 -- Heeft een op Twitter georganiseerd protest tegen merk of product gevolgen voor het bedrijf erachter? Niet aantoonbaar blijkt uit een mediaanalyse van contentmarketingbureau feeder. Zij maakte een mediaanalyse van de ophef rond het publiceren van een telefonisch interview met Ruben door de Telegraaf. Conclusie: niet-Telegraaflezers vinden elkaar in hun grieven, @telegraaf groeit in twee dagen tijd met ruim 200 nieuwe volgers.

Een reconstructie: de Telegraaf plaatst op 14 mei 2010 om kwart voor zeven ´s ochtends het gewraakte interview met Ruben online. Tien minuten later nemen onder andere NU, AD, Metro en Parool het berichtje over. De Telegraaf komt aan het eind van de ochtend met een hoofdredactioneel verweer, on- en offline is ophef ontstaan over de publicatie. NU plaatst om 14.00 uur een update, over de onvrede van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de Telegraaf-actie.

Diezelfde ochtend roept @telegraafboycot op haar te gaan volgen als protest tegen de Telegraaf. Dit levert uiteindelijk meer followers op dan @telegraaf heeft. Op Hyves en Facebook worden telegraafboycotpagina´s aangemaakt die samen ruim 700 fans verzamelen. Google heeft op 16 mei ruim 48.000 zoekresultaten bij zoeken op ´boycot telegraaf´. Boze tweets van André Rouvoet, cabaretier Jochem Myjer en Femke Halsema worden elk ruim 100 x geretweet.

Lezers van Parool (7 reacties) en Spitsnieuws (144 reacties) uiten kritiek op het handelen van de Telegraaf, GeenStijl (1067 reacties) geeft hetzelfde beeld. @telegraafboycot wordt opgenomen op een kleine 40 Twitter-lists en heeft op 16 mei 2150 vrouwen en 4174 mannen als volgers (@telegraaf 1373 vrouwen en 4150 mannen). Volgens TwitterCounter is @telegraaf daarmee in twee dagen tijd 200 followers rijker geworden.

Wat vertellen, naast de cijfers, sentiment en inhoud van de berichten op @telegraafboycot, Facebook en Hyves (en de reaguurders van GeenStijl) over de slagkracht van het Twitter-oproer? Vooral dat anti-Telegraafmensen nog meer anti zijn geworden. En dat ze die gevoelens graag delen binnen de eigen ´zuil´, dat kan de krant zijn die ze lezen of de digitale vriendengroep op Twitter. En de Telegraaflezers? Op 16 mei hadden 276 van hen het Telegraaf-artikel aangeraden bij Facebook-vrienden.

feeder





Ingezonden persbericht