Gemeente Bernheze


Bernheze en Belastingdienst kiezen nieuwe werkwijze

De gemeente Bernheze en de Belastingdienst sluiten op 17 mei 2010 een convenant waarin zij vastleggen dat het toezicht op de belastinghuishouding van Bernheze op een andere manier vorm krijgt. Bernheze is de eerste gemeente in de regio noordoost Noord-Brabant die voor deze aanpak kiest.

Tot dusverre controleerde de Belastingdienst de financiën van de gemeente achteraf. In de toekomst willen beide partijen vooraf nauwer samenwerken. Dat betekent dat zij mogelijke discussiepunten vooraf op tafel leggen, open kaart spelen en gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Dit levert voor de gemeente het voordeel op dat zij achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Met horizontaal toezicht stelt de Belastingdienst samenwerking centraal. Dat betekent afstemming vooraf waar nodig, in plaats van controles achteraf. Door een goed ingerichte organisatie en afspraken om fiscale kwesties bijtijds te bespreken, kunnen controles achteraf beperkt blijven. Deze voorwaarden zijn in Bernheze aanwezig. De fiscale regels blijven gewoon bestaan, maar deze vorm van samenwerking maakt het voor beide partijen eenvoudiger. De Belastingdienst kan het toezicht veel efficiënter uitvoeren en de gemeente loopt minder fiscale risico's en ervaart minder administratieve lasten.

Het toezicht is van toepassing op alle rijksbelastingen waarmee de gemeente te maken heeft, zoals de omzetbelasting, de overdrachtsbelasting en de loonheffingen. Voordat het zover is moet de gemeente nog wel een aantal interne processen aanpassen. Ook de overlegstructuur met de Belastingdienst moet nog verder vorm krijgen. Het convenant vormt hiervoor een goede basis.

Adresgegevens

Bezoekadres: De Misse 6,
5384 BZ Heesch
Postadres: Postbus 19,

5384 ZG Heesch
gemeente@bernheze.org
Tel. (0412) 45 88 88
Fax (0412) 45 46 35