Gemeente Bernheze
Bernheze en Belastingdienst kiezen nieuwe werkwijze
De gemeente Bernheze en de Belastingdienst sluiten op 17 mei 2010 een
convenant waarin zij vastleggen dat het toezicht op de
belastinghuishouding van Bernheze op een andere manier vorm krijgt.
Bernheze is de eerste gemeente in de regio noordoost Noord-Brabant die
voor deze aanpak kiest.
Tot dusverre controleerde de Belastingdienst de financiën van de
gemeente achteraf. In de toekomst willen beide partijen vooraf nauwer
samenwerken. Dat betekent dat zij mogelijke discussiepunten vooraf op
tafel leggen, open kaart spelen en gezamenlijk naar oplossingen zoeken.
Dit levert voor de gemeente het voordeel op dat zij achteraf niet voor
verrassingen komt te staan.
Met horizontaal toezicht stelt de Belastingdienst samenwerking
centraal. Dat betekent afstemming vooraf waar nodig, in plaats van
controles achteraf. Door een goed ingerichte organisatie en afspraken
om fiscale kwesties bijtijds te bespreken, kunnen controles achteraf
beperkt blijven. Deze voorwaarden zijn in Bernheze aanwezig. De fiscale
regels blijven gewoon bestaan, maar deze vorm van samenwerking maakt
het voor beide partijen eenvoudiger. De Belastingdienst kan het
toezicht veel efficiënter uitvoeren en de gemeente loopt minder fiscale
risico's en ervaart minder administratieve lasten.
Het toezicht is van toepassing op alle rijksbelastingen waarmee de
gemeente te maken heeft, zoals de omzetbelasting, de
overdrachtsbelasting en de loonheffingen. Voordat het zover is moet de
gemeente nog wel een aantal interne processen aanpassen. Ook de
overlegstructuur met de Belastingdienst moet nog verder vorm krijgen.
Het convenant vormt hiervoor een goede basis.
Adresgegevens
Bezoekadres: De Misse 6,
5384 BZ Heesch
Postadres: Postbus 19,
5384 ZG Heesch
gemeente@bernheze.org
Tel. (0412) 45 88 88
Fax (0412) 45 46 35