Onze Lieve Vrouwe Gasthuis
Persbericht: OLVG en zorgverzekeraars transparant in zorg
Amsterdam , maandag 17 mei 2010
Eind mei 2010 start het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) met een pilot
voor patiëntervaringsonderzoek: de digitale CQ-index (Consumer Quality
Index). De pilot wordt uitgevoerd samen met de andere
Santeon-ziekenhuizen (voorheen de Vereniging Samenwerkende
Ziekenhuizen) en Stichting Miletus, een samenwerkingsverband van
zorgverzekeraars voor het meten van de ervaringen van de patiënt in de
zorg. Met de digitale CQ-index wordt de kwaliteit van de ziekenhuiszorg
vanuit het perspectief van de patiënt op digitale wijze in kaart
gebracht. Dit gebeurt op ziekenhuis-, en specialismeniveau. Met als
doel de resultaten te gebruiken als verbeterinformatie, voor
zorgverkoop en -inkoop en patiënteninformatie. De pilot wordt gesteund
door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Het is voor
het eerst in Nederland dat een groep ziekenhuizen een
patiëntervaringsonderzoek samen met zorgverzekeraars gaat uitvoeren.
Verbetering van kwaliteit van zorg
De digitale pilot van de CQ-index brengt de kwaliteit van zorg, vanuit
patiëntenperspectief, op eenduidige wijze continu realtime en online in
kaart.
`Bij kwaliteit van zorg staat de patiënt centraal. Hoe die de zorg
ervaart geeft ons cruciaal inzicht in wat we goed doen en wat beter
kan', aldus Douwe Hemrika, voorzitter van Santeon , tevens
bestuursvoorzitter van het OLVG. De nationale ziekenhuisgroep Santeon
bestaat uit zes toonaangevende, topklinische ziekenhuizen verspreid
over Nederland.
Hemrika: `Als we straks als Santeon-ziekenhuizen met de digitale
CQ-index continu de poliklinische en klinische ervaringen van een grote
groep patiënten meten en onderling vergelijken, hebben we realtime
verbeterinformatie op specialismeniveau in handen. De ziekenhuizen
worden gestimuleerd om zich stelselmatig te verbeteren. Patiënten
profiteren daarvan, doordat ze makkelijker een keuze kunnen maken in
welk ziekenhuis ze voor welk specialisme behandeld willen worden'.
In de gezamenlijke pilot krijgen ruim 70.000 patiënten de mogelijkheid
mee te doen aan het onderzoek, waarbij ze door een onafhankelijk
meetbureau worden benaderd met een korte, digitale vragenlijst. De
vragen gaan over het gehele zorgproces van bereikbaarheid, opname, zorg
door artsen en verpleegkundigen tot en met ontslag en nazorg.
Santeon heeft tot de pilot besloten omdat er tot op heden weinig
transparantie en eenduidigheid is over de meting van kwaliteit van
zorg. Om ervaringen van patiënten te meten, gebruiken ziekenhuizen,
zorgverzekeraars, vergelijkingswebsites en patiëntenorganisaties op dit
moment veel verschillende (eigen) meetinstrumenten en methoden. Het
onderling vergelijken van ziekenhuizen is daardoor lastig.
Zorgverzekeraars voeren al jaarlijks een papieren variant van de
CQ-index uit bij een beperkte groep klinische patiënten. De resultaten
daarvan geven slechts inzicht op algemeen ziekenhuisniveau en zijn laat
beschikbaar.
De pilot met de digitale CQ-index loopt tot in de zomer 2010. De
ziekenhuizen en zorgverzekeraars ontvangen na afloop een rapportage. De
pilot moet uitwijzen of het digitaal meten van de ziekenhuiszorg met de
CQ-index werkt en of de methode geschikt is om landelijk te gebruiken.