beantwoording vragen van het lid Irrgang over Jaarsalaris van de
directeur van SNV Nederland
Kamerbrief inzake beantwoording vragen van het lid Irrgang over Jaarsalaris
van de directeur van SNV Nederland
Kamerbrief | 17 mei 2010
Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen
gesteld door het lid Irrgang over het jaarsalaris van de directeur van
SNV Nederland. Deze vragen werden ingezonden op 22 april 2010 met
kenmerk 2010Z07282.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen
Antwoorden van de heer Verhagen, Minister van Buitenlandse Zaken op
vragen van het lid Irrgang (SP) over Jaarsalaris van de directeur van
SNV Nederland.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht `Omdat ze het waard zijn'? 1) Is het waar
dat de directeur van SNV Nederland in 2008 een jaarsalaris van bruto
151.634 euro verdiende, ver boven de DG-norm van 121.000 euro.
Antwoord
Ja.
Volgens opgave van SNV in het Annual Report 2008 bedroeg het
jaarsalaris (incl. vakantiegeld) van de directeur 151.634 euro bruto.
Vraag 2
Is het waar dat de SNV de code Wijffels onderschrijft waarin staat
aangegeven dat de salariëring moet worden gebaseerd op een
gelijkwaardige functie bij de rijksoverheid? Kunt u aangeven op welke
functie binnen de rijksoverheid het salaris van de directeur is
gebaseerd?
Antwoord
SNV onderschrijft wel de code Wijffels inzake goed bestuur, maar niet
inzake de beloning van directeuren. Het salaris van de SNV directeur,
dat wordt vastgesteld door de Raad van Toezicht van SNV, ligt onder de
WOPT norm (a) van euro 188.000 in 2009.
Na de verzelfstandiging van SNV per 1 januari 2003 is het SNV
loongebouw niet meer vergelijkbaar met het loongebouw van de
rijksoverheid.
Het ligt in de rede dat de DG-norm ook voor SNV zal gaan gelden, mocht
na 2015 een nieuwe subsidieovereenkomst met de organisatie worden
gesloten.
Vraag 3
Is het waar dat er bij de aanstelling van de directeur een groot bedrag
in zijn pensioenfonds is gestort dat niet in de jaarverslagen is
opgenomen? Kunt u duidelijkheid geven over het complete salaris en
pensioen van deze directeur vanaf zijn aantreden tot en met 2009?
Antwoord
Volgens informatie van SNV is dit onjuist en heeft geen bijstorting in
het pensioenfonds bij aanstelling van de directeur in 2002 plaats
gevonden.
Voor het salaris en pensioen van de SNV directeur verwijs ik naar de
bijlage.
Vraag 4
Wat is uw reactie op het bericht in hetzelfde artikel dat de
effectiviteit van het advieswerk van de SNV in armoedebestrijding `nog
steeds niet duidelijk is'? 2) (b)
Antwoord
Eind 2005-begin 2006 heeft op verzoek van het ministerie een externe
evaluatie van SNV plaatsgevonden, waarbij ondermeer de effectiviteit
van het advieswerk is onderzocht. De uitkomsten van het onderzoek waren
over het algemeen positief. Wel werden kritische kanttekeningen
geplaatst bij SNV's resultaten op het gebied van
capaciteitsversterking. In het bijzonder richtte de kritiek zich op het
feit dat SNV niet goed in staat is resultaten in beeld te brengen.
Uitkomsten en aanbevelingen van dit onderzoek stonden aan de basis van
een vernieuwde SNV strategie voor de periode 2007-2015. Deze strategie
is gericht op het verbeteren van de toegevoegde waarde van de SNV
adviesdiensten en het vergroten van de `impact'. Momenteel is SNV, met
een zestal andere Nederlandse organisaties, onderwerp van een IOB
evaluatie (c) op het gebied van capaciteitsontwikkeling, waarvan de
resultaten later dit jaar beschikbaar zullen komen.
Het SNV jaarverslag 2009 en de uitkomsten van de IOB evaluatie zullen
een indicatie geven of op het vlak van (verslaglegging van) resultaten
vooruitgang is geboekt.
Vraag 5
Is het waar dat de SNV de salarissen van het sinds 2009 werkzame
management team niet openbaar wil maken? Deelt u de mening dat de SNV
verantwoording verplicht is over de jaarlijkse subsidie van bijna
negentig miljoen euro tot 2015?
Antwoord
Het salaris van de SNV directeur ligt beneden de WOPT norm, waarboven
publicatie wettelijk voorgeschreven is. SNV is van mening dat door
publicatie van het salaris van de statutaire directeur al meer wordt
gedaan dan voorgeschreven is en volstaat overigens met de mededeling
dat de salarissen van de andere leden van de `managing board' beneden
het niveau van dat van de statutaire directeur liggen.
SNV is verplicht om jaarlijks over de besteding van het subsidiebedrag
inhoudelijk en financieel verantwoording af te leggen in het
jaarrapport. Conform het advies van de commissie Wijffels betekent dit
dat de organisatie tevens geacht wordt jaarlijks inzicht te geven in de
beloning van de individuele directieleden en in de componenten van hun
beloning. Ik heb SNV in overweging gegeven de salarissen van alle vier
de directeuren openbaar te maken.
Vraag 6
Voldoet de SNV aan de bepaling in het Medefinancieringsstelsel MFS II
die stelt dat Nederlandse maatschappelijke organisaties met medewerkers
die meer verdienen dan het salaris van een Directeur Generaal bij de
Rijksoverheid, niet voor een MFS II subsidie in aanmerking komen? 3)
Antwoord
Aan SNV is in 2006 subsidie verleend voor de periode 2007-2015. De
organisatie valt niet onder het Medefinancieringsstelsel MFS II, dat
voorziet in subsidiëring van Nederlandse maatschappelijke organisaties
in de periode 2011-2015. De door u genoemde DG norm is eerst in 2009
geïntroduceerd in het subsidiebeleidskader voor MFS II, dat de criteria
bevat waaraan aanvragen voor een MFS II subsidie worden getoetst. Deze
criteria zijn niet van toepassing op de aan SNV verleende subsidie. In
de subsidiebeschikking van SNV van 2006 zijn geen bepalingen opgenomen
over de beloning van de directie(leden). Zie ook het antwoord op vraag
2.
Vraag 7
Deelt u de kritiek dat vier directeuren voor een organisatie als SNV te
veel is?
Antwoord
Medio 2009 heeft SNV op basis van een extern organisatieadvies besloten
zijn topstructuur te wijzigen. In de subsidiebeschikking SNV van 2006
zijn geen bepalingen over organisatievorm of -structuur opgenomen. De
inrichting van de organisatie is de verantwoordelijkheid van SNV zelf;
ik zie hier geen specifieke rol voor het ministerie weggelegd. SNV
onderschrijft de code Wijffels aangaande de aanbevelingen op het gebied
van goed bestuur en houdt zich hier ook aan.
(a) WOPT staat voor Wet openbaarmaking uit publieke middelen
gefinancierde topinkomens.
(b) Deze verwijzing klopt niet.
(c) IOB staat voor Inspectie Ontwikkelingssamenwerking en
Beleidsevaluatie.
1) Vrij Nederland, 17 april 2010: `Omdat ze het waard zijn?',
Jaarverslag SNV 2008, p. 78.
2) Financieel reglement Subsidiebeschikkingen MFS II, 29 oktober 2010.
3) Kamerstuk 32 123 V, nr. 71.
Bijlage
* Bijlage SNV
Word document - 28 Kb
Ministerie van Buitenlandse Zaken