internetten
Nieuwe campagne veilig internetten
Persbericht | 17-05-2010
Vandaag starten de ministeries van Justitie en van Economische Zaken
met een nieuwe campagne veilig internetten. Nederlanders krijgen
tijdens de campagne via radio- en televisiespots concrete tips hoe zij
hun identiteit op internet af kunnen schermen, onder het motto: Weet
aan wie je wat over jezelf vertelt, ook op internet. Internetcriminelen
zoeken immers stelselmatig naar identiteitsgegevens.
Via radio- en televisiespots geeft de campagne concrete tips voor
dagelijks internetgebruik. Daarnaast maakt de campagne gebruik van de
website www.nederlandveilig.nl/veiliginternetten, van banners op
websites van publieke en private campagnepartners en van nieuwsbrieven
van die partners. De ministeries van Justitie en van Economische Zaken
staan aan de basis van de nieuwste campagne. Minister Hirsch Ballin
heeft vandaag samen met de DigiRaad de nieuwe campagne afgetrapt. De
DigiRaad is de adviesraad voor en door jongeren over de digitale wereld
en is in het leven geroepen door het overheidsprogramma Digivaardig &
Digibewust van EZ.
De tips:
o Controleer aan wie jij je persoonlijke gegevens mailt
o Verander regelmatig je wachtwoord
o Check de S achter http in het webadres
o Zet je automatische updates en firewall aan en installeer
antispyware en een virusscanner.
o Stel een ID-alert in zodat je melding krijgt van wat er over jou op
internet verschijnt.
Op de campagnesite kunnen bezoekers een test invullen om na te gaan
welk `digitype' zij zijn: de wizard, de webwijsneus, de digidummy en de
online kamikazepiloot.
In 2009 entameerde minister Hirsch Ballin een eerste, succesvolle
Postbus 51 Campagne "Veilig Internetten". Cybercriminelen zitten echter
niet stil. Daarom waarschuwt het kabinet ook in 2010 haar burgers om
hun identiteit te beschermen, ook op internet. Naarmate mensen internet
steeds vaker gebruiken in hun zakelijke en sociale verkeer, neemt ook
het belang toe van adequate veiligheidsmaatregelen waarmee zij hun
internetverkeer beveiligen en hun identiteit afschermen. Dat kan door
zelf zorgvuldig met privacygevoelige gegevens om te gaan en door
technische maatregelen te nemen zoals het regelmatig updaten van
software en installeren van een goede firewall. De eerste stap is
mensen bewust maken van het risico dat zijzelf lopen in verband met de
steeds professioneler en persoonlijker wordende internetcriminaliteit
en van de verantwoordelijkheid die zij zelf hebben om te voorkomen dat
ze slachtoffer worden. Dat internet ook risico's met zich brengt en je
zelf maatregelen moet treffen, is nog onvoldoende bekend.
Campagnepartners
Voorlichting aan internetgebruikers heeft prioriteit voor het kabinet.
Hierbij werkt Justitie nauw samen met Economische Zaken en Binnenlandse
Zaken. Het programma Digibewust en Digivaardig (EZ) en
GOVCERT/Waarschuwingsdienst (BZK) ondersteunen deze publiekscampagne
actief. Ook publieke en private partijen nemen hun verantwoordelijkheid
en steunen deze publiekscampage "Veilig Internetten". Hierbij gaat het
bijvoorbeeld om Marktplaats, Opta, Consuwijzer, KPN, UPC, xs4all,
Telfort, Het Net, de Nederlandse Vereniging van Banken en YouTube.
Rijksoverheid: Nederland Veilig
De Rijksoverheid investeert in veiligheid. In de koepelcampagne
`Nederland Veilig' staat het handelingsperspectief van de burger
centraal. Wat kan je zelf doen om je eigen en daarmee ook andermans
veiligheid te vergroten? De campagne `Veilig Internetten' is een van de
campagnes onder het koepelthema Veiligheid.
Ministerie van Justitie