Universiteit van Amsterdam

Welke invloed hebben media op kinderen?

UvA start mastertrack Jeugd en Media

Binnen de nieuwe mastertrack Jeugd en Media aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) bestuderen studenten de ervaringen, functies en consequenties van media voor jeugdige mediagebruikers. Zo kijken ze onder meer naar hoe mediavoorkeuren van kinderen zich ontwikkelen en wat de belangrijkste effecten van media op kinderen en jongeren zijn. De track wordt met ingang van het academisch jaar 2010-2011 aangeboden door de Graduate School of Communication aan de UvA. Daarnaast zijn de mastertracks Political Communication en Persuasive Communication in een vernieuwde vorm te volgen.

Veel maatschappelijke instanties, zoals scholen, jeugdbladen en omroepen, hebben behoefte aan kennis over jeugd en media. Maar ook voor adverteerders, internetproviders en advies- en onderzoeksbureaus is deze informatie interessant. Kinderen en jongeren zijn immers de belangrijkste gebruikers van nieuwe mediatechnologieën.

Zowel publieke als commerciële instanties worden steeds meer gedwongen hun aanbod af te stemmen op de voorkeuren en behoeften van steeds jongere leeftijdsgroepen. In de mastertrack Jeugd en Media worden studenten opgeleid om te voorzien in deze groeiende behoefte aan kennis en advies over jeugd en media. Afgestudeerden komen terecht bij onderzoeks- en reclamebureaus gericht op jeugd, kinderzenders en -programma's, of speelgoed- of gamefabrikanten. De track staat onder leiding van mw. prof. dr. Patti Valkenburg, hoogleraar Jeugd en media.

Vernieuwde mastertracks

De mastertracks Political Communication en Persuasive Communication worden met ingang van het academisch jaar 2010-2011 in een vernieuwde vorm aangeboden. Voor het eerst worden de vakken van deze tracks in het Engels gegeven. Daardoor staan deze tracks vanaf nu ook open voor internationale studenten.

Binnen de track Political Communication onderzoeken studenten de rol en het belang van media, journalistiek en informatie bij het tot stand komen van de publieke opinie. Vragen die worden behandeld zijn onder meer: Hoe gebruiken burgers de media om geïnformeerd te blijven en op welke manier verandert dat? Wie beïnvloedt het nieuws? De track staat onder leiding van dhr. prof. dr. Claes de Vreese, hoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder politieke communicatie.

Bij Persuasive Communication staat communicatie centraal die gericht is op het bereiken van specifieke doelen. Zowel binnen reclame, merkcommunicatie, gezondheidscommunicatie als voorlichting is de boodschap erop gericht de ontvanger tot iets te bewegen, bijvoorbeeld een aankoop te doen of zijn of haar levensstijl aan te passen. De track staat onder leiding van mw. prof. dr. Edith Smit, hoogleraar Media & Advertising.

Deelname

Political Communication wordt geheel in het Engels aangeboden, Jeugd en Media en Persuasieve Communicatie zijn zowel in het Nederlands als in het Engels te volgen. Alle tracks zijn toegankelijk voor studenten met een bachelordiploma Communicatiewetenschap. Studenten met een ander universitair bachelordiploma moeten eerst een schakelprogramma volgen. Deadline voor aanmelding voor het schakelprogramma is 1 juni.