'Gemeenten, help senioren met pinnen en internet'

17/05/2010 17:06

Unie KBO

Den Bosch, 17 mei 2010. PvdA-prominent Ronald Plasterk pleit in magazine Nestor voor apart loket voor ouderen.

Gemeenten moeten een apart loket openen voor ouderen die moeite hebben met onpersoonlijke dienstverlening van de overheid, maar ook van banken, verzekeraars, ziekenhuizen en andere organisaties. Dat stelt PvdA-prominent Ronald Plasterk voor in een interview met Nestor, het magazine van de Unie KBO. De Unie KBO is met 327.000 leden de grootste seniorenorganisatie van Nederland.

In een verkiezingsartikel in het juni-nummer onderzoekt Nestor hoe seniorvriendelijk CDA, PvdA en VVD zijn. Bij veel banken kun je geen geld meer halen aan het loket. Steeds meer bedrijven en organisaties zijn alleen nog bereikbaar via internet of onpersoonlijke belmenu's. Bij gemeenten moeten ouderen langs meerdere loketten. Nestor vraagt aan de kopstukken Ab Klink (CDA), Ronald Plasterk (PvdA) en Mark Rutte (VVD) wat hun partijen daartegen willen ondernemen.

Volgens Ronald Plasterk, derde op de PvdA-kandidatenlijst voor de Tweede kamerverkiezingen van 9 juni, moeten ambtenaren senioren desgewenst helpen met pinnen, internetten en formulieren invullen. ,,Wij vinden als PvdA dat gemeenten een loket moeten openen voor ouderen die hun weg niet kunnen vinden in de bureaucratie,'' zegt de sociaal-democraat. ,,Als je moeite hebt met pinnen of met het benaderen van instanties, moet je daar geholpen kunnen worden. Dat wordt een taak van de gemeenten, wat ons betreft.'' Het PvdA-verkiezingsprogramma vermeldt niets over dit onderwerp.

Directeur Stella Salden van Unie KBO vindt het een goed idee dat gemeenten één loket openen voor senioren. ,,Daar zouden ouderen terechtkunnen voor al hun vragen over wonen, zorg en inkomen,'' meent Salden. De Unie KBO krijgt aan de lopende band klachten van senioren over de onpersoonlijke dienstverlening. Salden: "Veel informatie is alleen via internet verkrijgbaar, ook belangrijke informatie van de overheid. We hebben onlangs bijvoorbeeld met meerdere organisaties een petitie overhandigd voor behoud van de strippenkaart. Een van de redenen was dat veel informatie over de OV-chipkaart alleen via het internet te verkrijgen is. Daarmee sluit je een grote groep senioren uit. Het internetgebruik neemt wel toe onder de 50-plussers. Inmiddels heeft 72% van de 50-plussers toegang tot internet. Maar dat betekent nog steeds dat 28% van de 50-plussers - toch ruim 1,5 miljoen senioren! - geen internet heeft en nu dus verstoken wordt van informatie. Bovendien betekent toegang tot internet nog niet dat ouderen ook behendig zijn in het gebruik ervan. Vaak willen zij hun vraag liever stellen aan een echt persoon of via de telefoon. Maar als er al een telefoonnummer beschikbaar is, krijgen mensen vaak vervelende (en soms kostbare) belmenu's voorgeschoteld, zonder de mogelijkheid een echte telefoniste aan de lijn te krijgen. Banken sluiten massaal het loket en dus de persoonlijke dienstverlening, gemeenten en organisaties worden steeds vaker gedigitaliseerd. Vooruitgang is mooi, en zinvol, maar moet niet ten koste gaan van een grote groep mensen die de snelheid van deze ontwikkelingen onwenselijk vindt. En laten we wel wezen: niet alleen ouderen storen zich in toenemende mate aan de onpersoonlijking van de dienstverlening."





http://www.uniekbo.nl