Landelijk Aktie Komitee Scholieren

NIEUWS

LAKS OPENT 23E EINDEXAMENKLACHTENLIJN

Persbericht
Hilversum, 15 mei 2010 - Op maandag 17 mei opent het LAKS de eindexamenklachtenlijn. Dit jaar kunnen eindexamenkandidaten voor de 23e keer bij het LAKS terecht met al hun vragen en klachten over de organisatie, inhoud en niveau van de examens. In 2009 kwamen er zo'n 88.000 klachten binnen van de circa 200.000 examenkandidaten.

De klachten die bij het LAKS binnen komen worden besproken met het College voor Examens (CvE). Zo werd er vorig jaar drie keer een erratum op een antwoordmodel gegeven, zodat docenten bij het nakijken rekening hielden met een fout die door leerlingen aan het LAKS was doorgegeven. Na afloop van de examens wordt bovendien per vak bekeken hoeveel klachten er binnenkwamen, en of de norm voor het cijfer nog moet worden aangepast. Bij geluidsoverlast of slechte organisatie neemt het LAKS direct contact op met de school. Abe Stegenga, bestuurslid LAKS en coördinator eindexamenklachtenlijn: "Vorig jaar hebben we op deze manier veel examenkandidaten kunnen helpen. Ook dit jaar kunnen kandidaten bij ons terecht. Klagen heeft zin!"

Dit jaar gaat het LAKS de eindexamens in met een splinternieuwe website, die de examenkandidaten kunnen vinden op http://www.examenklacht.nl. Het telefoonnummer waar zij hun klachten kunnen doorgeven is hetzelfde als vorig jaar: 035-6719889. Daar zit een team van deskundige scholieren klaar om examenkandidaten te woord te staan en klachten af te handelen.

Het LAKS verwacht dit jaar geen grote problemen. De bezemsituatie voor vwo-ers die nog examens in de oude tweede fase maken kan wel tot vragen leiden. Verder hoopt het LAKS dat er dit jaar minder klachten binnen komen over slechte voorbereidingen. Stegenga: "Over een van de grootste problemen van vorig jaar, verkeerd opgegeven examenstof, werd veelvuldig geklaagd. Het LAKS hoopt dat scholen hiervan hebben geleerd en deze ernstige fout niet meer gemaakt wordt. Het streven blijft natuurlijk om in de toekomst helemaal geen klachten meer te ontvangen."

Sinds dit jaar bestaat er een tweede klachtenlijn naast die van het LAKS. Deze klachtenlijn staat geheel los van de scholierenorganisatie. Het LAKS vreest dat deze situatie nadelig is voor de eindexamenkandidaten: hierdoor kunnen klachten dubbel ingediend worden en kan het totaalbeeld van het aantal klachten vertekend raken. Stegenga: "Het LAKS draait al 23 jaar de eindexamenklachtenlijn, we hebben een bulk aan ervaring, de juiste contacten en scholieren doen dit zelf. Daarnaast blijft het LAKS belangrijkste gesprekspartner voor de organisaties die over de examens gaan. Het LAKS blijft dus dé spreekbuis voor scholieren, ook tijdens hun eindexamens!"

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een organisatie van, voor en door scholieren. Het LAKS organiseert activiteiten, informeert en vertegenwoordigt scholieren in de ruimste zin van het woord.


----