Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
LAKS OPENT 23E EINDEXAMENKLACHTENLIJN
Persbericht
Hilversum, 15 mei 2010 - Op maandag 17 mei opent het LAKS de
eindexamenklachtenlijn. Dit jaar kunnen eindexamenkandidaten voor de
23e keer bij het LAKS terecht met al hun vragen en klachten over de
organisatie, inhoud en niveau van de examens. In 2009 kwamen er zo'n
88.000 klachten binnen van de circa 200.000 examenkandidaten.
De klachten die bij het LAKS binnen komen worden besproken met het
College voor Examens (CvE). Zo werd er vorig jaar drie keer een erratum
op een antwoordmodel gegeven, zodat docenten bij het nakijken rekening
hielden met een fout die door leerlingen aan het LAKS was doorgegeven.
Na afloop van de examens wordt bovendien per vak bekeken hoeveel
klachten er binnenkwamen, en of de norm voor het cijfer nog moet worden
aangepast. Bij geluidsoverlast of slechte organisatie neemt het LAKS
direct contact op met de school. Abe Stegenga, bestuurslid LAKS en
coördinator eindexamenklachtenlijn: "Vorig jaar hebben we op deze
manier veel examenkandidaten kunnen helpen. Ook dit jaar kunnen
kandidaten bij ons terecht. Klagen heeft zin!"
Dit jaar gaat het LAKS de eindexamens in met een splinternieuwe
website, die de examenkandidaten kunnen vinden op
http://www.examenklacht.nl. Het telefoonnummer waar zij hun klachten
kunnen doorgeven is hetzelfde als vorig jaar: 035-6719889. Daar zit een
team van deskundige scholieren klaar om examenkandidaten te woord te
staan en klachten af te handelen.
Het LAKS verwacht dit jaar geen grote problemen. De bezemsituatie voor
vwo-ers die nog examens in de oude tweede fase maken kan wel tot vragen
leiden. Verder hoopt het LAKS dat er dit jaar minder klachten binnen
komen over slechte voorbereidingen. Stegenga: "Over een van de grootste
problemen van vorig jaar, verkeerd opgegeven examenstof, werd
veelvuldig geklaagd. Het LAKS hoopt dat scholen hiervan hebben geleerd
en deze ernstige fout niet meer gemaakt wordt. Het streven blijft
natuurlijk om in de toekomst helemaal geen klachten meer te ontvangen."
Sinds dit jaar bestaat er een tweede klachtenlijn naast die van het
LAKS. Deze klachtenlijn staat geheel los van de scholierenorganisatie.
Het LAKS vreest dat deze situatie nadelig is voor de
eindexamenkandidaten: hierdoor kunnen klachten dubbel ingediend worden
en kan het totaalbeeld van het aantal klachten vertekend raken.
Stegenga: "Het LAKS draait al 23 jaar de eindexamenklachtenlijn, we
hebben een bulk aan ervaring, de juiste contacten en scholieren doen
dit zelf. Daarnaast blijft het LAKS belangrijkste gesprekspartner voor
de organisaties die over de examens gaan. Het LAKS blijft dus dé
spreekbuis voor scholieren, ook tijdens hun eindexamens!"
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) is een organisatie van,
voor en door scholieren. Het LAKS organiseert activiteiten, informeert
en vertegenwoordigt scholieren in de ruimste zin van het woord.
----