Ingezonden persbericht
---
PERSBERICHT
Laren, 17 mei 2010
TALPA MEDIA NEEMT BELANG IN
SUCCESVOLLE RUSSISCHE PRODUCENT MIR REALITY
De in Moskou gevestigde TV-producent Mir Reality en Talpa Media, het bedrijf van John de Mol, kondigen vandaag de acquisitie aan van een minderheidsbelang in het succesvolle Russische productiebedrijf door Talpa Media. Talpa is de eerste externe aandeelhouder in Mir, het bedrijf van Vladimir Utin en Simon Tucker.
Mir is gespecialiseerd in het produceren van lokale versies van internationale hit formats. Zo maakte Mir de eerste buitenlandse versie van 'Top Gear' dankzij haar exclusieve recht voor Rusland op de portefeuille van BBC Worldwide.
Over de deal met Mir zegt John de Mol: "Naast het feit dat Rusland het grootste land van de wereld is, is dit land ook nog eens op het gebied van media de snelst groeiende markt in Europa. Het belang in Mir is voor ons een uitstekende manier om partner te worden van een topproducent die al bewezen heeft hoe je internationale formats, waaronder die van de BBC, moet aanpassen aan de Russische smaak."
Creatief Directeur van Mir, Simon Tucker, voegt daar aan toe: "Dit is een geweldige kans voor ons om samen te werken met John de Mol en zijn creatieve team die bewezen hebben hits te kunnen ontwikkelen. Binnen Talpa heeft John in korte tijd een zeer rijke catalogus gecreëerd en wij kijken er dus naar uit om lokale versies van internationale successen zoals 'Dating In The Dark' en 'I Love My Country' te mogen maken."
Mir Reality werd in 2006 opgericht door Vladimir Utin en de vooraanstaande Britse TV-producent Simon Tucker ('I'm A Celebrity...', 'Survivor', 'Pop Idol'). Vladimir Utin is Algemeen Directeur van Amber Films, een in Moskou gevestigde zeer succesvolle producent van reclamefilms. Mir staat bekend om de locale versies die het bedrijf maakt van internationale succesformats als 'Faking It', 'Dragon's Den' en 'Beauty and the Geek'. Daarnaast produceert Mir originele daytime formats waaronder 'Zvany Ushin' en 'Davay Poprobuem'. De 700ste aflevering van 'Zvany Ushin' is kortgeleden opgenomen. Het middagprogramma, dat om 13 uur wordt uitgezonden, beleeft z'n achtste seizoen en haalt een marktaandeel van 20%.
Voor 2010 beschikt de formatcatalogus van Talpa Media over een aantal aansprekende titels waaronder: 'The Golden Cage' ('De Gouden Kooi'), 'Dating in the Dark' ('Daten in het Donker'), 'Viper's Nest' ('Gooische Vrouwen'), 'Pretty Smart' ('Lekker Slim'), 'M/F' ('M/V'), 'Guesstimation' ('Wat Schat Je?), 'I Love My Country' ('Ik Hou van Holland'). 'Divided' ('De Gemene Deler') en 'Know Your Nation' ('Wat Vindt Nederland?'). Voor beschrijvingen zie: http://www.talpa.tv/formats/all.
In de afgelopen zes maanden is Talpa Media samenwerkingsverbanden aangegaan met lokale partners op de TV-markten van Frankrijk, Spanje, Italië, Portugal, Duitsland, de Verenigde Staten, Australië, Nieuw Zeeland, Denemarken, Noorwegen, Finland en Zweden.
_______________