Ingezonden persbericht


Gamen steeds populairder onder 40- tot -65-plussers

Angst voor gamen verdwijnt snel

Eindhoven, 17 mei 2010 - Een grote groep 40- tot 65-plussers beschouwden gamen lange tijd als slecht voor de jeugd. Uit onderzoek onder bezoekers van de gamingwebsite www.zylom.nl blijkt echter dat steeds meer mensen uit deze leeftijdscategorie hun mening over gamen herzien en er zelf actief gebruik van maken. De groep van 40- tot 65-plussers is een sterk groeiende groep voor casual games: spellen die eenvoudig en snel te spelen zijn. 'Mensen met een middelbare leeftijd werken steeds vaker met computers en beginnen hierdoor ook bekend te raken met gaming', zegt psycholoog Marcelino Lopez. 'Hierdoor verdwijnt de weerstand tegen gaming snel.'

Zylom by RealGames biedt eenvoudig en snel te leren spellen aan. 'Onze doelgroep bestaat vooral uit vrouwen tussen de 20 en 49 jaar. We zien echter steeds meer 40- tot 65-plussers gebruik maken van ons platform', zegt Hein Medema, marcom-manager van Zylom by RealGames. 'Uit onze bezoekersaantallen blijkt dat het aantal bezoekers in de leeftijdscategorie 40-65 jaar is verdubbeld ten opzichte van 2008. Vooral kaartspellen, puzzels en mahjong zijn populair onder mensen van een middelbare leeftijd.'

Toename gebruik sociale media
Zylom by RealGames constateert tevens dat vrouwen van middelbare leeftijd steeds meer berichten over de spelletjes op internet plaatsen. Medema legt uit: 'Vaak is het gamen voor deze vrouwen de eerste kennismaking met sociale netwerken. Wij hebben een eigen fanpagina op Facebook waar vrouwen vanaf de Zylom-portal lid kunnen worden. Binnen deze community is er veel communicatie tussen de Europese bezoekers van onze website. Het meest opvallende is dat vrouwen van middelbare leeftijd het meest actief zijn binnen deze community.'

Scepsis gamen daalt
Marcelino Lopez geeft aan dat de scepsis over gamen jarenlang is gevoed door onbekendheid hiermee. 'Oudere mensen gingen er altijd vanuit dat gamen verslavend zou werken en dat het slecht is voor de ontwikkeling van kinderen. Ouders zijn er lang bezorgd over geweest dat kinderen hun sociale leven zouden gaan verwaarlozen, door te veel tijd achter de computer door te brengen. Inmiddels is duidelijk dat dit niet het geval is geweest, maar dat het sociale leven zich door de komst van de computer op een andere manier afspeelt. Als we in het verleden kijken, dan zien we dat de komst van de televisie tot dezelfde bezorgdheid heeft geleid. Naarmate de televisie meer ingeburgerd raakte, hoe minder ernstig men over de gevolgen van televisie kijken dacht. Hetzelfde zien we nu met gamen gebeuren.'

Educatieve waarde van gaming
Tal van onderzoeken hebben uitgewezen dat games een intelligente leeromgeving bieden. Zo worden games veelvuldig in het onderwijs ingezet. Jongeren leren algemene vaardigheden zoals het beheersen van de computer, het verbeteren van taalvaardigheden, het ontwikkelen van een sneller reactievermogen en het verkrijgen een betere coördinatie. De relatief eenvoudige games bieden ook voor vrouwen van middelbare of oudere leeftijd de kans om onder meer spelenderwijs met een computer om te leren gaan. Tal van computercursussen gebruiken gamen dan ook om bekend te raken met de muis. De educatieve waarde van games blijkt ook uit het feit dat ouderen de spellen dikwijls gebruiken als braintraining.

Lopez: 'Mensen kunnen informatie beter onthouden en verwerken als deze informatie op meerdere gebieden in de hersenen worden geactiveerd. Bij gamen vindt er interactie plaats, er is meer actie en betrokkenheid van de gamer vereist dan bijvoorbeeld bij het lezen van een boek. Hierdoor bieden spellen meer voordelen bij het leren van nieuwe dingen. De hersenen werken bij het gamen veel intuïtiever, sneller en zijn in staat om meer associaties te maken dan bij de oude lineaire leermethodes zoals lezen. Ik denk dan ook dat games steeds vaker ingezet gaan worden bij moderne leerprogramma's - ook als het gaat om de doelgroep 40- 65-plussers.'

Over Marcelino Lopez
Marcelino Lopez combineert psychologie met filosofie en schrijft hier regelmatig over. Hij levert bijdragen aan verschillende (vak)bladen. Na een specialisatie in de gezins- en relatietherapie bij prof dr. Alfred Lange aan de Universiteit van Amsterdam, richtte hij met compagnon en webdeveloper Koen Kastermans de gratis datingsite RelatieKlik.nl op. Hiervoor ontwikkelde hij onder andere een uitgebreide matchtest zodat alleenstaanden makkelijker een geschikte partner kunnen vinden.

Over Zylom by RealGames
Zylom is de Europese marktleider op het gebied van online spelletjes. Deze games worden in veertien Europese landen aangeboden en zijn casual van opzet, wat betekent dat de games relatief eenvoudig zijn. De spelers hebben slechts enkele minuten nodig om het spel te begrijpen. Zylom biedt meer dan 200 online en downloadable woord-, kaart- en puzzelspelletjes gratis aan. Maandelijks spelen ruim 18 miljoen mensen - waarvan het merendeel bestaat uit vrouwen in de leeftijdscategorie 20 tot 49 jaar - in Europa deze spelletjes. Dit doen ze zowel op de website van Zylom, www.zylom.com, als via het Europese distributienetwerk van Zylom. In Nederland is het unieke aantal bezoekers van de website 3 miljoen mensen.

Zylom is zowel producent als distributeur van de online casual games. Bovendien richt de organisatie zich meer en meer op het ontwikkelen en aanbieden van spellen voor sociale netweken en de mobiele telefoon. Kijk voor meer informatie op www.zylom.nl, www.realgames-advertising.com of www.realnetworks.com.