Speciaal tapijt zorgt voor meer frisse lucht

17/05/2010 09:13

Desso

Waalwijk, maandag 17 mei 2010 - Tapijtfabrikant DESSO introduceert een nieuw type tapijt dat speciaal is ontworpen om de luchtkwaliteit in gebouwen te verbeteren. Deze is vaak verre van optimaal, wat voor een belangrijk deel wordt veroorzaakt door stofdeeltjes en fijnstof. Dit kan voor gezondheidsproblemen zorgen. In januari kondigde het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) al een crisismaatregel aan om de luchtkwaliteit in scholen te verbeteren.

Het nieuwe type tapijt, AirMaster(R), is acht keer effectiever in het opnemen en vasthouden van fijnstof dan harde vloeren en vier keer effectiever dan een standaard tapijt. Dit bleek uit onderzoek van het onafhankelijke Duitse testinstituut GUI(1). Daarmee zorgt het voor een aanzienlijke verbetering van het binnenklimaat en vermindert het risico op gezondheidsproblemen.

Onafhankelijk getest

AirMaster(R) werd het afgelopen jaar ontwikkeld en is uitgebreid getest door het onafhankelijke Duitse testinstituut GUI. Het onderzoek toont aan dat de gepatenteerde technologie van AirMaster(R) acht maal effectiever is in het opnemen en vasthouden van fijnstof dan harde vloeren en viermaal effectiever dan standaard tapijt. DESSO biedt daardoor als enige producent ter wereld een product dat met een gouden logo is gecertificeerd door GUI, wat inhoudt dat het tapijt meer dan 75% effectiever is in het vangen en vasthouden van fijnstof dan harde vloeren.

"Het tapijt vermindert de hoeveelheid stof en fijnstof die in ruimtes gaat rondzweven aanzienlijk. De World Health Organization(2) geeft aan dat het inademen van met name fijnstof bijzonder schadelijk is," aldus Alexander Collot d'Escury, Chief Commercial Officer van DESSO. "Kleine stofdeeltjes komen in de longen terecht, de kleinste deeltjes zelfs in de bloedsomloop en kunnen daarmee de gezondheid ernstig beïnvloeden." Daarnaast blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Utrecht(3) (februari 2010) dat fijnstof astma bij kinderen kan veroorzaken.

Crisismaatregel

De aandacht voor een goed binnenklimaat staat hoog op de politieke agenda. Zo maakte voormalig staatssecretaris Dijksma (OCW) in januari bekend een crisismaatregel te treffen om de luchtkwaliteit binnen schoolgebouwen te verbeteren. Dit naar aanleiding van een onderzoek van de GGD waaruit blijkt dat het binnenklimaat van scholen vaak ver onder de maat is.

Actief beleid tegen slechte luchtkwaliteit

Goede luchtkwaliteit in gebouwen is essentieel aangezien mensen een groot gedeelte van de dag binnen zitten. Zo brengen mensen met een fulltime kantoorbaan gemiddeld 1880 uur per jaar op kantoor door. Het Duitse Astmafonds DAAB stelt al enige tijd dat de schadelijke effecten van fijnstof aanzienlijk afnemen wanneer er tapijt als vloerbedekking wordt gekozen voor binnenruimtes. Het Nederlandse Astmafonds startte dit voorjaar de campagne "Vieze lucht verziekt je longen" om gemeentes aan te sporen een actiever beleid te voeren om slechte luchtkwaliteit, die onder meer het gevolg is van fijnstof, aan te pakken. Aanleiding voor de campagne is volgens het Astmafonds onder meer het feit dat Nederland al lange tijd de Europese normen voor met name fijnstof en stikstofdioxide overschrijdt.

(1) - GUI is een onafhankelijk Duits testinstituut gespecialiseerd in het analyseren van luchtkwaliteit in binnen- en buitenklimaten en verricht onder andere onderzoeken voor de Duitse Allergie en Astma Bond (DAAB). GUI heeft onderzoek uitgevoerd waarbij een vergelijking is gemaakt tussen AirMaster(R), een standaard PVC harde vloer en een standaard gestructureerd lussenpool tapijt. Bij de test is gebruik gemaakt van fijnstof met een aërodynamische diameter van 10um (PM10).

(2) - Air quality guidelines - global update 2005, World Health Organization.

(3) - Onderzoek, uitgevoerd door het Institute for Risk Assesment Sciences (IRAS) van de Universiteit van Utrecht waarin is gekeken naar het verband tussen verkeersgerelateerde luchtvervuiling en het ontstaan van astma, allergieën en daaraan gerelateerde symptomen gedurende de eerste 8 levensjaren.

Over DESSO

DESSO levert al bijna 80 jaar kwaliteit en heeft in die tijd een uitstekende reputatie opgebouwd als producent van hoogwaardige tapijttegels en kamerbreed tapijt. DESSO heeft vier fabrieken in Europa, twee grote distributiecentra, alsmede gespecialiseerde centra voor klantenservice in de meeste Europese landen, de Verenigde Staten, Azië, Latijns Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Australazië. DESSO-producten zijn speciaal ontworpen voor zowel commercieel als huiselijk gebruik. De commerciële producten zijn te vinden in kantoren, bankgebouwen, winkels, openbare gebouwen, scholen, universiteiten en zorgcentra. Tot haar klanten rekent DESSO onder andere Randstad, Rabobank, Nestlé, KPMG, ABN AMRO, Procter & Gamble en Deloitte. DESSO Consumenten Tapijt wordt vertegenwoordigd door drie sterke merken: Parade, Bonaparte en DESSO. Allemaal met een rijke historie op het gebied van vloerbedekking voor woningen voor het topsegment van de markt. Producten zijn verkrijgbaar via gespecialiseerde handelaren, geselecteerde tapijtwinkels en interieurwinkels. Bovendien is Parade het enige echt Europese tapijtmerk voor het topsegment in de markt dat wordt verkocht in Benelux, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk.

DESSO's creatieve tapijtontwerpen en servicegeoriënteerde aanpak hebben er toe geleid dat DESSO marktleider is in het creëren van tapijtoplossingen voor de Hotel, Marine en Aviation (HMA) sectoren. DESSO's HMA-divisie werkt onder andere voor bedrijven als Hilton, Intercontinental, Maritime, KLM, Virgin, Royal Caribbean Cruise Lines en Holland America Line.

DESSO Sports Systems is marktleider op het gebied van systemen voor kunstgras en versterkt natuurgras die de perfecte ondergrond bieden voor sport op elk niveau. Eén van de producten in het portfolio is DESSO GrassMaster(R), een sportveld van 100% natuurgras dat is versterkt met DESSO synthetische grasvezels.

De innovatiestrategie van DESSO concentreert zich op drie hoofdgebieden: Creativiteit, Functionaliteit en Cradle to Cradle. Voor DESSO is Creativiteit gelijk aan CARPETECTURE(R). Het is een uitstekend voorbeeld van DESSO's streven naar een creatief tapijtdesign, dat aansluit bij de behoeften van architecten, binnenhuisarchitecten, huizenbezitters en eindgebruikers. Op het gebied van Functionaliteit ontwikkelt DESSO baanbrekende oplossingen die het verschil maken op het gebied van gezondheid en welzijn.

Cradle to Cradle

Door een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met het Hamburgse EPEA (Environmental Protection Encouragement Agency) is DESSO de eerste tapijtfabrikant binnen de EMEA-regio die volgens het Cradle to Cradle-principe werkt. Het markeert het radicale besluit van DESSO om bij het produceren van haar tapijten en kunstgras verder te gaan dan "gewone" duurzaamheid. Volgens het Cradle to Cradle-principe worden producten gemaakt van volledig afvalvrije, zuivere bestanddelen die zowel biologisch als technisch afbreekbaar zijn, zodat ze in zowel de biologische als de technische cyclus kunnen worden gebruikt als grondstof voor nieuwe producten (=upcycling).


-einde-





http://www.desso.com