Ingezonden persbericht


Amsterdam, 17 mei 2010

Santeon en zorgverzekeraars zorgen samen voor meer transparantie in de zorg

Nationale ziekenhuisgroep Santeon en Stichting Miletus ­ een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van ervaringen van patiënten in de zorg - bundelen de krachten door half mei 2010 te starten met een digitale pilot van de Consumer Quality Index (CQ-index). Met deze index wordt de kwaliteit van de ziekenhuiszorg vanuit het perspectief van de patiënt op digitale wijze in kaart gebracht. Dit gebeurt op ziekenhuis-, en specialismeniveau. Met als doel de resultaten te gebruiken als verbeterinformatie voor zorgverkoop en patiënteninformatie. De pilot wordt gesteund door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Het is voor het eerst in Nederland dat een groep ziekenhuizen een patiëntervaringsonderzoek samen met zorgverzekeraars gaat uitvoeren.

Verbetering van kwaliteit van zorg
De digitale pilot van de CQ-index brengt de kwaliteit van zorg, vanuit patiëntenperspectief, op eenduidige wijze continu realtime en online in kaart. `Bij kwaliteit van zorg staat de patiënt centraal. Hoe die de zorg ervaart geeft ons cruciaal inzicht in wat we goed doen en wat beter kan', aldus Douwe Hemrika, voorzitter van Santeon, tevens bestuursvoorzitter van het OLVG. De nationale ziekenhuisgroep Santeon bestaat uit zes toonaangevende, topklinische ziekenhuizen verspreid over Nederland. `Als we straks als Santeon-ziekenhuizen met de digitale CQ-index continu de poliklinische en klinische ervaringen van een grote groep patiënten meten en onderling vergelijken, hebben we realtime verbeterinformatie op specialismeniveau in handen. De ziekenhuizen worden gestimuleerd om zich stelselmatig te verbeteren. Patiënten profiteren daarvan, doordat ze makkelijker een keuze kunnen maken in welk ziekenhuis ze voor welk specialisme behandeld willen worden'.

In de gezamenlijke pilot krijgen ruim 70.000 patiënten de mogelijkheid mee te doen aan het onderzoek, waarbij ze door één onafhankelijk meetbureau worden benaderd met een korte, digitale vragenlijst. De vragen gaan over het gehele zorgproces van bereikbaarheid, opname, zorg door artsen en verpleegkundigen tot en met ontslag en nazorg.




Santeon heeft tot de pilot besloten omdat er tot op heden weinig transparantie en eenduidigheid is over de meting van kwaliteit van zorg. Om ervaringen van patiënten te meten, gebruiken ziekenhuizen, zorgverzekeraars, vergelijkingswebsites en patiëntenorganisaties op dit moment veel verschillende (eigen) meetinstrumenten en methoden. Het onderling vergelijken van ziekenhuizen is daardoor lastig. Zorgverzekeraars voeren al jaarlijks een papieren variant van de CQ-index uit bij een beperkte groep klinische patiënten. De resultaten daarvan geven slechts inzicht op algemeen ziekenhuisniveau en zijn laat beschikbaar.

De pilot met de digitale CQ-index loopt tot in de zomer 2010. De ziekenhuizen en zorgverzekeraars ontvangen na afloop een rapportage. De pilot moet uitwijzen of het digitaal meten van de ziekenhuiszorg met de CQ-index werkt, gebruikt kan worden voor de zorginkoop en of de methode geschikt is om landelijk te gebruiken.