Carlo Kuijer werkt aan zelfvertrouwen
tussen de Dutch Supercars op Assen

Dongen, 17 mei 2010 - Carlo Kuijer begint de snelheid terug te vinden. Nadat de autocoureur tijdens de eerste twee raceweekenden van de Dutch Supercar Challenge geplaagd werd door flinke motorische problemen, maakte hij afgelopen weekend op het TT-circuit van Assen een stap voorwaarts. ,,Hopelijk kan ik die lijn doortrekken en tijdens de komende races op Spa-Francorchamps weer echt in de subtop van de Supersport 1-klasse meedoen'', aldus de rijder van Team Divitec Racing.

Op het bekende Drentse circuit werkten de piloten uit de spectaculaire Dutch Supercar Challenge hun derde weekeinde van het seizoen 2010 af. Carlo Kuijer had er vertrouwen in, aangezien zijn technische team na de wedstrijden op de Duitse Nürburgring het complete elektrische programma van de krachtbron van zijn Solution F-Astra had vernieuwd. ,,Daardoor kon ik gelukkig weer eens het totale vermogen van mijn motor aanspreken'', stelde Kuijer opgelucht. ,,Dat was het grote euvel tot nu toe.''

Testrijder
Tijdens het weekeinde in Assen had Kuijer, die dit jaar tot nu toe alleen had gereden, in Wim van Genderen een testrijder annex ploegmaat. ,,Om Wim zoveel mogelijk tijd te geven om aan de auto te wennen, nam hij op vrijdag de vrije training voor zijn rekening. Nadat hij een rondje of vier à vijf opbouwend had gereden, sloeg het noodlot opnieuw toe'', vertelt Carlo Kuijer. ,,Bij het uitkomen van de Stekkenwal brak er een onderdeel waarop de wielophanging rust af. Omdat we dat onderdeel niet in reserve hadden, leek het weekend al afgelopen voordat het echt was begonnen.''

Petje af voor Henk Thuis en Intrax
Carlo Kuijer kreeg echter de helpende hand toegestoken van collega-coureur Henk Thuis, de grote man van Intrax. ,,Henk heeft ons geweldig geholpen door het benodigde onderdeel te laten vervaardigen. Dat heeft Intrax gedaan op basis van telefonisch doorgegeven maten, dus zonder dat het de auto heeft gezien. Petje af voor dit knappe en snelle staaltje van improvisatie. Want nu konden we 'gewoon' deelnemen aan de rest van het raceweekeinde.''

Kwalificatie
Alsof de duvel ermee speelt, kwam er tijdens de kwalificatie wederom een kink in de technische kabel. ,,Na een kwartier rijden was de controledraad van de dynamo losgelaten. Dat was niet iets dat binnen een paar seconden op te lossen was. Daardoor kon ik in de belangrijke slotfase van de sessie geen supersnelle tijd meer neerzetten.''

Race 1
Daardoor moest Carlo Kuijer zich zaterdag tijdens de eerste race vanuit de achterhoede een weg naar voren zien te banen. ,,De dynamo werkte weer, ik had genoeg vermogen en tevens een goede bandenkeuze gemaakt. Alle ingrediënten waren aanwezig om nu een keurig resultaat neer te zetten. Helaas was ik tijdens het racen zelf iets te optimistisch bij een passage door de Strubben, waardoor ik een andere auto toucheerde. Daarbij was de sporing van de auto verbogen en was de auto helaas niet meer goed te besturen.''

Race 2
Kuijer zette vervolgens zijn kaarten op de tweede heat van zondag. Maar het merendeel van de 60 minuten racetijd ging verloren aan de naweeën van een enorme crash aan het begin van de wedstrijd. ,,Daardoor resteerde slechts 25 raceminuten. Aangezien ik met mijn harde compound banden dan eerst nog vier rondjes nodig heb om het rubber goed op te warmen, was er slechts een kwartiertje om vol te gaan. Dan heb je niet veel tijd voor de geplande inhaalslag. Uiteindelijk ben ik die manche in de Supersport 1-klasse als 7de gefinisht'', aldus Carlo Kuijer.

Op naar Spa-Francorchamps
De coureurs uit de Supersport 1-klasse krijgen nu even pauze. De volgende afspraak is in het laatste weekend van juni. Op zaterdag 26 en zondag 27 juni racen de snelle bolides over één van de mooiste circuits ter wereld, het Belgische Spa-Francorchamps. ,,Ik heb er vertrouwen in'', geeft Carlo Kuijer aan. ,,Het ziet ernaar uit dat alle technische problemen die ons team tot nu geteisterd hebben, opgelost zijn. Bovendien gaan we voor de wedstrijd nog een keer testen op Spa-Francorchamps. Dan komen we eind volgende maand goed voorbereid aan voor het echte werk. Hopelijk kan ik me dan tijdens het raceweekend mengen in de subtop tussen de plekken vier en acht. Dat is straks mijn doel.''