Foodwatch: misleiding van consumenten gaat grenzen over


AMSTERDAM, 20100517 -- De Belgische consumentenbond Test-Aankoop stelt vast dat de levensmiddelenindustrie er "een bedrieglijke handelspraktijk op na houdt". De bond stelt dit na onderzoek in België in het meinummer van het eigen magazine. Naar aanleiding van het onderzoek heeft de Belgische belangenbehartiger een klacht ingediend bij het Ministerie van Economische Zaken. Daarbij beroept de bond zich op een artikel waarin een misleidende handelspraktijk wordt gedefinieerd. Ook pleit ze bij de Belgische overheid op om strenger toe te zien op de naleving van de wet en deze waar nodig aan te scherpen.

Foodwatch onderschrijft de bikkelharde conclusie van de Belgische bond. Fabrikanten van voeding misinformeren en manipuleren er op los om de keuze van de consument te beïnvloeden. In België doet de industrie blijkbaar niet anders dan in Nederland, concludeert foodwatch. "Ook consumentenorganisaties in andere Europese landen willen de levensmiddelenindustrie opschonen," zegt Bart van Opzeeland van foodwatch "Hopelijk begrijpt de levensmiddelenindustrie dat het einde in zicht is voor de kwalijkste vormen van marketing."

Sinds begin dit jaar heeft foodwatch in Nederland dertien producten onderzocht om te laten zien hoe de levensmiddelen industrie consumenten bewust probeert te misleiden. Om de grootse misleider van 2010 te verkiezen heeft een deskundige jury er vijf genomineerd voor het Gouden Windei. Tot en met 20 mei kunnen consumenten stemmen op het meest leugenachtige product van 2010 en op 22 mei krijgt de 'winnaar' zijn trofee.

De criteria van foodwatch staan in de schijf van vijf van misleiding op de website: goedkope vervangers voor grotere winsten, onzin-marketing en speciale kindermarketing, overbodige ingrediënten en additieven, gezondheidclaims en spelen met de regels. De schijf van vijf van misleiding heeft veel overeenkomsten met de Belgische criteria.

Test-aankoop onderscheidt in België vier belangrijke categorieën van misleiding: aroma's versus natuurlijk ingrediënten, de onzichtbare goedkope vervangers, streek- en ambachtelijke marketing van industriële massaproducten. De eerste twee vormen van misleiding worden ingezet om de winst van de levensmiddelen industrie te verhogen: vanillearoma in plaats van echte vanille of spotgoedkope zonnebloemolie als vervanger voor olijfolie. De laatste vormen van bedrog zijn bedoeld om consumenten op het verkeerde been te zetten: een Italiaanse vlag suggereert dat het product uit Italië komt of `grootmoeders recept' plakken op een product dat in werkelijkheid vol zit met fabrieksmatige additieven. Het Belgische Test-Aankoop heeft in haar onderzoek 21 producten onder loep genomen, waaronder Nestlé Nesquik ontbijtgranen, Mars Delight en Hero Fruit2Day.

foodwatch