Ingezonden persbericht


McDonald's werft Quality Scouts
Consumenten nemen zelf een kijkje in de keten

Amsterdam, 17 mei 2010 - McDonalld's start vandaag met de werving van 'Quality Scouts' op de Libelle Zomerweek in Almere. Quality Scouts zijn gewone consumenten uit heel Nederland, die een dag op pad gaan om zelf de voedselproductieketen bij McDonald's te bekijken. Daarvan doen zij vervolgens onafhankelijk verslag. Zo wil McDonald's laten zien hoeveel aandacht er wordt besteed aan de kwaliteit van de ingrediënten en de bereiding van de producten.

Het Quality Scouts-programma start met drie bezoeken in 2010-2011 rond de ingrediënten sla, aardappelen en rundvlees. Een twintigtal consumenten zal hieraan deelnemen. De Quality Scouts worden niet betaald en mogen geen banden hebben met het bedrijf.

Elk bezoek start met een kijkje bij de oorsprong van de ingrediënten: op de boerderij waar de aardappelen worden geteeld, of de sla, of waar de koeien worden gehouden. Daarna bezoeken de Quality Scouts de leveranciers van McDonald's, om bijvoorbeeld te zien hoe de aardappelen worden verwerkt tot frietjes. Tot slot voert de reis naar een McDonald's restaurant, waar ze in de keuken kijken hoe de producten worden aangeleverd en bereid. Via hun ontmoetingen met de boeren, leveranciers en het restaurantpersoneel van McDonald's vormen de Quality Scouts zelf hun oordeel over hoe de selectie van de ingrediënten op kwaliteit en smaak plaatsvindt, en hoe McDonald's de kwaliteit en de voedselveiligheid waarborgt 'van het land tot het restaurant'. De Quality Scouts leggen hun bevindingen vast in een onafhankelijk verslag, dat op internet komt te staan.

'Er zijn nog steeds mensen die een verkeerd beeld hebben van de kwaliteit van de producten die McDonald's serveert. Daarom vinden we dat onze gasten zelf de kans moeten krijgen om eens te komen kijken bij McDonald's en onze leveranciers. Want onze ingrediënten zijn met zorg geselecteerd en bereid, en we voldoen aan de hoogste kwaliteitsstandaarden. Dat kan iedereen nu zelf zien en ervaren via ons Quality Scouts-programma', aldus Jo Sempels, algemeen directeur van McDonald's Nederland.

De introductie van het Quality Scouts-programma past logisch in McDonald's strategie Good Food Fast. Kwaliteit op alle fronten staat daarin centraal. McDonald's wil haar gasten steeds een hoge kwaliteit en een gevarieerde keuze bieden.

Over McDonald's
In Nederland heeft McDonald's 222 restaurants, die wekelijks door ruim 3 miljoen gasten worden bezocht. Meer dan 15.500 medewerkers vormen de kern van de organisatie. Het streven naar kwaliteit in alle facetten van de bedrijfsvoering staat centraal. Dit heeft McDonald's vertaald in de visie Good Food Fast. McDonald's wil iedere gast op elk gewenst moment de beste kwaliteit en een gevarieerde keuze bieden.



Ingezonden persbericht