Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Te weinig treinen HSL door geruzie NS en NMBS

ROVER spreekt er schande van dat de dure Hogesnelheidslijn door geruzie van vervoerders amper wordt gebruikt. De frequentie van één trein per uur is niet aantrekkelijk voor reizigers. Na het grotendeels oplossen van de veel storingen zou de HSL inmiddels in een hogere frequentie kunnen rijden, dit gebeurt echter niet omdat NS en de Belgische NMBS het niet eens kunnen worden over de verdeling van kosten en opbrengsten.

De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan de hogesnelheidslijn van Amsterdam, via Schiphol en Rotterdam naar Antwerpen. Ruim een jaar is deze spoorlijn nu klaar en sinds een aantal maanden is hij in gebruik. Op werkdagen pendelt er elk uur een trein tussen Amsterdam en Rotterdam, naast acht reserveringsplichtige Thalys-treinen die dagelijks richting Parijs rijden.

Het is goed te begrijpen dat er eerst een opstartfase is, waarin het aantal treinen langzaam opgevoerd wordt. Inmiddels zijn de problemen met de beveiliging, die voor veel vertraging gezorgd hebben, voor het grootste deel opgelost. Ook heeft NS Hispeed een paar maanden geleden trots en met veel bombarie de nieuwe treinen aan de pers gepresenteerd.

Kortom, de rails liggen er, de beveiliging is (bijna) op orde en de treinen zijn er. Maar toch gaan er niet meer treinen rijden naar België. Het is NS namelijk niet gelukt om met de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS afspraken te maken over de verdeling van opbrengsten en kosten. Alle miljarden belastinggeld blijven dus louter door dit geschil voorlopig ongebruikt.

De nieuwe HSL is voor veel reizigers een uitkomst. ROVER maakt zich nog wel zorgen over de prijs van de nieuwe treinkaartjes. Bovendien lijkt het erop dat de verbinding vanaf Zeeland en Noord-Brabant naar Antwerpen en Brussel veel slechter gaat worden. Maar wij denken dat deze problemen goed op te lossen zijn. Dat de uiterst kostbare, nieuwe spoorlijn ondertussen vrijwel ongebruikt blijft door geruzie tussen de NS en NMBS vinden we een grof schandaal.

17 mei 2010