Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Onderzoek Truckstar wijst uit:
Vrachtwagenchauffeur trots en proper

Hoofddorp, 17 mei 2010 - Vrachtwagenchauffeurs zijn geenn morsige types. Integendeel: 96% van alle Nederlandse vrachtwagencabines is brandschoon en in één derde van de cabines moeten zelfs de schoenen uit als je instapt. Dat blijkt uit een enquête van Truckstar Magazine, in samenwerking met Randstad Transport.

In de cabine van de Nederlandse chauffeur gelden strikte regels, zoals: niets eten wat kruimelt, niet roken en niet koken, geen vuile kleding laten slingeren, afval altijd in het bakje en na elke rit de matten uitkloppen. Insiders kijken daar niet van op, want een echte chauffeur is trots op zijn vrachtwagen.

Plezier in het werk
Uit het onderzoek kwamen nog veel meer interessante zaken naar voren. Zoals:


* Ondannks een gemiddelde werkweek van 55 uur met twee overnachtingen in de cabine heeft de vrachtwagenchauffeur plezier in zijn werk (rapportcijfer: 7,8)
* 70% van de chauffeurs belt dagelijks eenmaal of vaker naar huis
* Volgens acht van de tien chauffeurs zijn vrouwen net zo geschikt voor dit beroep als mannen
* 61% zorgt regelmatig vooor extra beweging en 36% eet bewust gezond
* 33% is financieel geraakt door de crisis, ongeveeer een kwart daarvan is zijn baan kwijtgeraakt en de anderen zijn er gemiddeld 25% in salaris op achteruitgegaan
* De agressie op de Nederlandse weggen is volgens 89% toegenomen in vergelijking met de tijd waarin ze chauffeur werden
* Op nummmer één van ergernissen over medeweggebruikers staat 'vlak voor de vrachtwagen in- en uitvoegen'
* Vergeleken met het begin van hun loopbaan is dde hoeveelheid papieren rompslomp fors toegenomen, zegt 94%
* Slechts 3% vindt dat het prima iis gesteld met de veiligheid op Nederlandse parkings
* Het imago van de vrachtchauffeur bij dee Nederlandse bevolking is - ten onrechte - negatief, denkt 80%
* De helft van alle chauffeurss heeft een boordcomputer die continu in verbinding staat met het bedrijf, slechts 6% heeft er moeite mee dat hun baas hen voortdurend in de gaten kan houden
* Demissionair minister Camiel Eurlings van V W krijgt een 6,4. De aanpak van het rekeningrijden heeft zijn rapportcijfer fors gedrukt
* De rij- en rusttijdenregeling voor chauffeurs is goedd voor de verkeersveiligheid, zegt 52% van de chauffeurs, maar ze vinden het een onding om mee te werken. 'Het basisprincipe is goed, maar de uitwerking is vanuit een ambtenarenperspectief gemaakt.'

Dubbeldik jubileumnummer
De complete uitslag van het onderzoek - gehouden door onderzoeksbureau TeraKnowledge onder ruim 2.500 vrachtwagenchauffeurs - staat in het dubbeldikke jubileumnummer van Truckstar dat nu in de winkel ligt.

Over Truckstar en Randstad Transport
Truckstar verschijnt elke vier weken en is een unieke mix van een vakblad en een publiekstijdschrift. Truckstar gaat niet alleen over auto's en techniek, maar besteedt vooral ook veel aandacht aan de sociale aspecten van het beroep. Dit jaar viert Truckstar het dertigjarig jubileum.

Randstad Transport is al ruim twintig jaar de grootste werkgever van flexibel personeel in het transport met 500 chauffeurs in vaste dienst en 1000 uitzendkrachten..

Over Sanoma Uitgevers

Sanoma Uitgevers is met bijna 75 publiekstijdschriften, 180 websites, 15 mobiele sites en 13 apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma bereikt met alle media circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften, bij bezoekers van sites en evenementen. Sanoma weet hoe doelgroepen denken, wat ze doen en laten. En die kennis delen we graag met onze business partners.

In 2009 haalde Sanoma Uitgevers met haar dochters een omzet van 493,2 miljoen euro. Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl

Noot voor de redactie (