Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
67 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 17 mei 2010)

De website Utrecht.nl is geen toonbeeld van zoekgemak, en de "digitale" Stadsgids http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=257776 die in de rechterkolom staat, is daar zeker geen uitzondering op. Ook het zoeken naar niet-gemeentelijke gegevens in die Stadsgids is een reis naar de historie: tik eens "voetbal" in en zie, een heuse gedigitaliseerde kaartenbak ontrolt zich. Met alleen teksten, en doorklikken is nodig voor meer gegevens, en dan nog blijft het bij platte tekst en een enkele link.

Nee, dan de Voorzieningengids Leidsche Rijn! http://www.leidscherijn.smartmap.nl/, Een feest om snel doorheen te klikken, op zoek naar voetbal, dierenarts, wijkburo (ja, deze site kent die spelling, de Utrechtsite kent deze spelling niet), noem maar op. Compleet met kaart, dorklikmogelijkheden, enzovoort.

Dit verschil in digitale ontsluiting van veel voorzieningen-informatie is opvallend. En wat ons betreft onwenselijk. Stadspartij Leefbaar Utrecht heeft naar aanleiding daarvan de volgende vragen:


1. Waarom heeft de rest van de stad tot nu toe niet dezelfde digitale stadsgids als Leidsche Rijn, Vleuten, De Meern, en Haarzuilens?
2. Wanneer zorgt u wel voor een goede digitale stadsgids voor de hele stad?

---- --