Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Social media dringt door in directiekamers

Internationale peiling toont toenemend gebruik onder executives

Den Haag, 17 mei 2010

Uit een peiling onder 250 executives van grote bedrijven in 27 verschillende landen blijkt dat social media ook hun intrede hebben gedaan in het management van ondernemingen. Ruim 40% van de ondervraagde executives zegt actief te zijn op een of meerdere social media zoals blogs, facebook, twitter e.d. Het onderzoek werd uitgevoerd door het Haagse search & selectiebureau Nassau Executive in aanloop naar de bijeenkomst in Den Haag van alle executive search bureaus verenigt in de INAC, een wereldwijd netwerk van executive search bureaus in 45 landen. Het thema van het speciaal voor deze gelegenheid georganiseerde seminar is Executives in the Spotlight: het belang van communicatieperformance van ceo's in de afrekencultuur.

Internationale peiling onder executives

INAC heeft via haar wereldwijde netwerk de top-10 cliënten van alle aangesloten leden benaderd met een vragenlijst over communicatieve eigenschappen en - vaardigheden van top executives. Meer dan 250 reacties uit 24 landen zijn ontvangen in de maand april/mei 2010. De resultaten van de survey zijn tijdens het mini-symposium op 17 mei 2010 met het thema ' Executives in the spotlight ' bekend gemaakt. INAC brengt voor de zomer de resultaten van de gehele survey in rapportvorm uit.

Opmerkelijke uitkomst

'Topmanagers staan over het algemeen niet te boek als de meest dynamische mediagebruikers', aldus Marjon Margés-Jansen en Remy Rodenhuis, managing partners van het Haagse search & selectiebureau Nassau Executive de initiatiefnemers van het onderzoek en ook organisator van de internationale bijeenkomst van de INAC in Den Haag. 'Voor ons werk spreken wij veel executives en weten we vrij goed hoe executives communiceren, maar dat zo'n groot deel daadwerkelijk actief zou zijn op social media hadden wij niet verwacht'.

Afrekencultuur en communicatie-performance van ceo's en bestuurders

Dit is het thema van het vandaag georganiseerde seminar in het Ambassador Carlton Hotel in Den Haag. Het thema gaat in op de communicatie-performance van ceo's en bestuursleden in een snel veranderend medialandschap. In de toenemende afrekencultuur zijn persoonlijke presentatie- en communicatiekwaliteiten en -vaardigheden van executives belangrijker dan ooit voor de eigen reputatie, maar ook voor die van de gehele organisatie.

Meest opvallende uitkomsten onderzoek

Actief in sociale netwerken

Meer dan 40% van de respondenten is inmiddels actief deelnemer in sociale netwerken op internet. Dat benadrukt nog eens extra het belang van het ontwikkelen en toetsen van communicatieve vaardigheden wanneer men zich ook professioneel op internet begeeft. Immers, fouten worden genadeloos opgespoord en in de media afgestraft.

Speeches zelf schrijven

Het overgrote deel van de ondervraagde executives schrijft zelf speeches en geeft aan de belangen van de onderneming te verwoorden. Professionals worden ingezet voor evenementen en bijzondere bijeenkomsten, niet voor de dagelijkse communicatie binnen en buiten de organisatie.

Authenticiteit

Persoonlijke authenticiteit en integriteit is volgens de helft van de ondervraagde executives belangrijker dan de persoonlijke verantwoordelijkheid voor collectieve resultaten. Bij de selectie van topleiders is authenticiteit volgens Susan Shultz, ceo van SSA Executive Search uit Phoenix Arizona, te meten en in te schatten als voorspelbare factor in het leiderschapsgedrag.

Vaardigheden voor executives

Op de vraag welke kwaliteiten leiders van vandaag het meest nodig hebben om topprestaties te leveren, antwoordt het merendeel van de ondervraagden dat strategische visie en aansturen van mensen het verschil maken. Omgaan met financiële rapportages, ondernemerschap en risicomanagement zijn impliciete kwaliteiten van leiders. Systeemdenken om de complexiteit van bestaande structuren, ambities en context te doorzien en tot de essentie terug te brengen, wordt nauwelijks onderkend.

Crisis management in 2010

Dat top executives over strategische visie beschikken, blijkt uit de kansen die zij ontlenen aan de financieel-economische crisis. De meerderheid ziet kansen om hun onderneming of organisatie kritisch onder de loep te nemen op duurzaamheid en overleven. Opmerkelijk is de score waarin deze leiders aangeven dat zij door toedoen van de crisis hun eigen professionele gedrag niet hebben aangepast.

Topsprekers

Vier topsprekers uit binnen- en buitenland lieten vandaag hun licht schijnen over communicatietalent vanuit de praktijk, de wetenschap en de selectie voor ceo's en bestuurders. Ze lichtten het thema vanuit hun professionele ervaring toe onder dagvoorzitterschap van Dr Gary Hays, tot voor kort verantwoordelijk binnen SHELL International voor Human Resources & Shared Service Centres.

Hugo Dittmar, verbonden aan communicatie-adviesbureau Van Dantzig Communicatiepartners uit Rotterdam, is coach en communicatietrainer voor top executives in binnen- en buitenland. Hij leert hen inzien hoe ze zichzelf goed kunnen presenteren en de boodschap krachtig en helder kunnen overbrengen. Omgaan met nieuwe media is een vak apart. Plotseling is het publiek niet meer in beeld, maar is het de techniek die de boodschap in recordtempo distribueert over de wereld. Hugo maakt executives zich bewust van hun communicatiekracht met nieuwe media.

Marcel van Es, ceo van Interim Justitia, zoekt actief de media om de activiteiten van zijn organisatie te presenteren. Dat is balanceren op het snijvlak van de codes van beursgenoteerde ondernemingen en leiderschapskwaliteiten, waarbij authenticiteit, positief en negatief, door de media wordt uitvergroot.

Susan Shultz, Managing Partner SSA Executive Search, Phoenix/Arizona-USA, laat haar licht schijnen over de veranderende search en selectiemethoden, die executive searchers wereldwijd hanteren om toptalent en -leiders te identificeren.

Tenslotte licht Roland Kupers, Visiting fellow Institute of Science, Innovation and Society at Oxford University and senior lecturer at Nyenrode University, toe hoe sociale netwerken de complexiteit in de interne en externe communicatie vergroot en hoe wereldleiders zich kunnen voorbereiden op hun actieve bijdrage aan het op koers houden van hun organisaties.

Nassau EXECUTIVE

Nassau EXECUTIVE, een gerenommeerd executive search & selectiebureau in Den Haag, organiseert van 15-18 mei 2010 de 37ste General Assembly vergadering van INAC, Executive search worldwide. Nassau EXECUTIVE zoekt naar bewezen en aanstormend talent om de visie en missie van haar cliënten te verbinden met topleiders die passen. Nassau EXECUTIVE, lid van de Nassau GROUP, is exclusief voor Nederland lid van INAC.

INAC, executive search worlwide

INAC is een wereldwijd netwerk van zo'n 30 onafhankelijke, executive search bureaus, vertegenwoordigd in 45 landen met 70 kantoren, dat twee maal per jaar ontwikkelingen in de markt van executives en het vakgebied uitwisselt.