Datum 18 mei 2010 -
Voortgangsrapportage adviescommissie Versnelling en Verbetering
1
Besluitvorming Infrastructuur (VVBI)
Geachte voorzitter,
Zoals afgesproken in het actieplan Sneller & Beter1 sturen wij u bij deze de
tweede voortgangsrapportage van de advies
commissie VVBI toe (zie bijlage). Met het actieplan Sneller en Beter voeren wij
tevens de motie Van der Ham c.s.2 uit waarin de regering wordt verzocht te
komen tot een actieplan Elverding waarbij de aanbevelingen van de commissie
Elverding tot beleid worden gemaakt.
De adviescommissie rapporteert over de voortgang van de implementatie van het
advies Elverding door de projectdirectie Sneller&Beter.
Hieronder geven wij u een algemeen beeld van de voortgang (1), de door de
adviescommissie uitgebrachte adviezen en onze reactie daarop (2) en een
vooruitblik op de rol van de adviescommissie in de eerste helft van 2010 (3).
1. Algemeen beeld tweede voortgangsrapportage
In de eerste plaats constateert de commissie dat er goede voortgang wordt
geboekt bij de implementatie van de 22 acties uit het Actieplan Sneller en Beter.
Veel acties zijn in gang gezet en velen succesvol afgerond. Tegelijkertijd blijft de
commissie positief kritisch. Het is nog geen vanzelfsprekende zaak dat projecten
conform de Elverding-aanpak worden uitgevoerd.
In de tweede plaats constateert de commissie dat in 2009 er vooral veel aan de
noodzakelijke instrumentenontwikkeling is gedaan. De instrumenten raken steeds
meer in de organisaties verankerd en bevorderen dusdanig een betere werkwijze.
De commissie acht het van belang nu snel door te pakken op deze tendens.
In de derde plaats ziet de commissie een aan de projectdirectie ondersteunende
rol voor zichzelf weggelegd als adviseur bij verschillende Sneller en Beter
projecten.
Wij onderschrijven dit algemene beeld. Wij beschouwen het als een extra
stimulans om te blijven werken aan de vervolmaking en toepassing van de
1 TK 29 385, nr 41
2 TK 32127, nr 89
a
agina 1 van 3
P
instrumenten en tegelijkertijd aan de bestuurlijke en ambtelijke werkwijze.
Datum
Besluitvorming gaat uiteindelijk sneller door, vooral in de verkenningsfase, het
proces beter in te richten. Na de voorkeursbeslissing pakken we door en pakken Ons kenmerk
we de winst. VenW/DGMo-2010/2795
2. Adviezen van de adviescommissie
De adviescommissie heeft in de tweede helft van 2009 over verschillende
onderwerpen aan de projectdirectie Sneller&Beter geadviseerd. Deze vindt u
hieronder inclusief onze reactie hierop.
In relatie tot de opleveringstoets heeft de commissie benadrukt vooral
in de verkenningsfase globaler te rekenen.
Om tijdwinst te halen, met behoud van zorgvuldige besluitvorming, adviseerde de
cie Elverding in de verkenningsfase globaler te rekenen voor met name lucht,
natuur, geluid en verkeer. Om na oplevering te garanderen dat voldaan zal
worden aan de wettelijk gestelde normen, is hiervoor de opleveringstoets
geïntroduceerd. Wij ondersteunden het advies van de commissie Elverding en
ondersteunen nu ook de nadruk die de adviescommissie legt op deze systematiek.
Bij de behandeling met uw Kamer van het voorstel tot wijziging van de Tracéwet
zullen wij hierop terugkomen.
De commissie adviseert de planm.e.r. daar waar nuttig en nodig te
gebruiken in de verkenningsfase.
Vooruitlopend op de beoogde wijziging van de Tracéwet heeft de commissie
geadviseerd hoe in de huidige situatie de plan.me.r. het best toegepast kan
worden. Wij vinden het advies van de commissie zeer op zijn plaats omdat per
geval bekeken wordt of de planm.e.r. toegevoegde waarde heeft zonder dat er
stappen terug worden gezet in het proces. Deze benadering wordt succesvol
toegepast bij de verkenning Haaglanden en Rotterdam Vooruit. De planm.e.r. zien
wij met de commissie dan ook als een structurerend instrument en samen met de
structuurvisie drager van de verkenningsfase.
In het advies over de Tracéwet is de nadruk gelegd op de integrale en
gebiedsgerichte benadering waarbij de aandacht gericht moet zijn op
samenwerken en participatie.
Wij hebben de Tracéwet conform de adviezen van Elverding gewijzigd. Ook het
advies van de commissie om bij de gebiedsgerichte benadering van
besluitvorming de aandacht te richten op samenwerking tussen betrokkenen
alsook op participatie, is nadrukkelijk met de wijzigingen meegenomen. Tijdens
de ministerraad van 16 april 2010 heeft het demissionaire Kabinet ingestemd met
toezending van de gewijzigde Tracéwet aan uw Kamer.
Bij het advies over de ambtelijke werkwijze is het uitgangspunt de
samenwerking tussen de verschillende departementen in projecten
geweest.
Het advies over de ambtelijke werkwijze hangt samen met de integrale,
gebiedsgerichte benadering van de besluitvorming. Door deze benadering wordt
de noodzaak tot samenwerken benadrukt en onderstreept. Wij kunnen u dan ook
agina 2 van 3
P
melden dat wij het advies van de commissie zeer ondersteunen en daar ook
Datum
praktisch uitvoering aan geven. De samenwerking van ondergetekende
bewindslieden in de uitvoering van het advies van Elverding is een voorbeeld van Ons kenmerk
bestuurlijke samenwerking tussen de departementen. Een voorbeeld van VenW/DGMo-2010/2795
ambtelijke samenwerking is de interdepartementale sturing op het MIRT-
programma en de zogenoemde gebiedsagenda's op het niveau van Directeur-
generaal.
3. Vooruitblik rol adviescommissie 2010
De commissie zal zich in 2010 richten op een aantal specifieke onderwerpen zoals
het beter uitleggen van de essentie van de beoogde Elverding werkwijze.
Daarnaast zal de commissie onder andere advies geven over;
Het door de projectdirectie op te stellen `helder budgettair kader'.
Het aan te passen MIRT-spelregelkader, en indien nodig;
Zinvolle effect bepaling.
Ten slotte zal de commissie zich een actieve rol aanmeten als adviseur in de
Sneller en Beter-projecten.
Wij ondersteunen de wijze waarop de commissie haar taak voor de eerste helft
van 2010 wil invullen.
Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend, Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN DE MINISTER VAN
WATERSTAAT VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE
ORDENING EN MILIEUBEHEER
ir. Camiel Eurlings J.C. Huizinga-Heringa
agina 3 van 3
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat