Gemeenten geven markt toekomst met ondernemers aan het roer

11/05/2010 14:26

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Het project 'De Markt heeft Toekomst' geeft consumenten een nieuwe, aantrekkelijke warenmarkt. Bijzonder is dat niet langer de gemeente maar de marktondernemers gezamenlijk de markt beheren. Op 19 mei opent de eerste markt nieuwe stijl, de Siermarkt in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart. In de gemeente Haaksbergen is een eerste stap gezet voor de vernieuwde markt. Het nieuwe concept maakt een beter en diverser aanbod, een kwalitatieve en sfeervolle presentatie, gezamenlijke promotie en meer service mogelijk. Zo opereert de markt voor het eerst als één bedrijf. Met dit experiment onderzoekt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) op initiatief van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) of deze aanpak de markt meer concurrentiekracht geeft.

Per jaar geven consumenten meer dan 3 miljard euro uit op de markt. De helft van de Nederlanders koopt op één of meerdere van de 1000 Nederlandse markten. Eén op de vijf consumenten gaat minimaal een keer per week naar de markt. Maar de markt heeft volop concurrentie van winkels met uitgekiende commerciële concepten. De meeste markten kennen de gemeente als beheerder die zich vooral richt op praktische zaken. Wil de markt in de toekomst aantrekkelijk blijven, dan is actie nodig.

Kleurrijke Siermarkt: geen kraam hetzelfde

De Siermarkt, die woensdagochtend 19 mei van start gaat in het kleurrijke Amsterdamse stadsdeel Slotervaart, is het eerste concrete resultaat van het project 'De Markt heeft Toekomst'. De 30 ondernemers presenteren zich met de thema's: 'Proeven & Genieten, Mens & Mode en Wonen en Leven'. Bijzonder is dat geen enkele kraam hetzelfde verkoopt. Iedere marktdag is een verrassing met proeverijen, kinderattracties, een eigen marktmuzikant en altijd een paar bijzondere standhouders. Service staat voorop met overal mobiel pinnen, verlichting, aantrekkelijke kramen, goede prijsinformatie en een schone omgeving. Iedere week zorgen de marktondernemers samen voor aantrekkelijke aanbiedingen.

Ondernemerschap stuurt de markt

In de nieuwe opzet krijgen markten een marktmanager die de hele markt als een bedrijfsleider leidt. Hij zorgt voor marktonderzoek, een bedrijfsplan, de marketing- en promotieactiviteiten en de dagelijkse leiding van de markt. Alle marktondernemers moeten zich houden aan de nieuwe marktvoorwaarden, zodat de kwaliteit van de markt gegarandeerd is. Opdrachtgever is een aparte organisatie waar alle belanghebbenden een stem hebben. Zo zijn dat bij de Stichting Siermarkt de marktondernemers maar ook de winkeliers van het Sierplein. De gemeente trekt zich terug en stuurt op kerntaken als veiligheid en bereikbaarheid. Daarmee is er meer oog voor de wensen van de bewoners in de buurt.

Tradities overboord

Het project kijkt zowel naar kansen voor nieuwe als bestaande markten. De Siermarkt is een geheel nieuwe markt, maar de markt in Haaksbergen betreft een complete metamorfose. Tradities als 'wie het langst staat, heeft de oudste rechten' worden overboord gezet. Wat telt, is dat de markt aantrekkelijk is voor de consument. Wellicht volgen nog enkele andere gemeenten met deze experimentele aanpak. Eind 2010 moeten de ervaringen uitwijzen of de commerciële aanpak dé oplossing is voor de toekomst van de Nederlandse warenmarkt.








Hoofdbedrijfschap Detailhandel