Refunddesk biedt passagier oplossing om aswolk schade te verhalen.

19/05/2010 10:11

EUClaim B.V.

Om passagiers te helpen bij het verhalen van hun opgelopen schade ten gevolge van de vulkaanuitbarsting heeft EUclaim BV de website www.refunddesk.nl gelanceerd.

www.refunddesk.nl neemt getroffen passagiers virtueel bij de hand om snel en eenvoudig alle officiële documenten aan te maken om een klacht in te dienen bij een luchtvaartmaatschappij. Eerst wordt een gratis check gedaan of een vlucht onder de Europese wetgeving valt. Daarna wordt de passagier door een aantal vragen geleid en worden de benodigde officiële documenten aangemaakt voor hun specifieke situatie. Deze worden voorzien van de juiste juridische onderbouwing en de correcte adressen.

Indien passagier en maatschappij er samen niet uitkomen dan kan gebruik worden gemaakt van speciaal aangemaakte documenten, die naar de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW) kunnen worden gestuurd met een verzoek tot handhaving. De IVW is verplicht ieder individueel geval aan de wetgeving te toetsen en bij overtreding handhavend op te treden.

De Inspectie Verkeer & Waterstaat is in Nederland de aangewezen toezichthouder om de rechten van vliegtuigpassagiers te waarborgen. Slechts weinig passagiers weten dat de Inspectie waakt over hun belangen bij een conflict met een luchtvaartmaatschappij. En onbekend maakt onbemind. In het jaaroverzicht 2009 van de Inspectie blijkt dat slechts 1188 passagiers een verzoek tot handhaving hebben gedaan. Dit aantal staat in schril contrast met de ruim 800.000 passagiers die, volgens een opgave van IATA, jaarlijks in Nederland geconfronteerd worden met een annulering of vertraging van hun vlucht van meer dan 3 uur.

Refunddesk is ontwikkeld door EUclaim BV, een bureau dat zich specialiseert in het bijstaan van gestrande reizigers. Passagiers kennen steeds beter hun rechten en worden mondiger. Voor deze groeiende groep passagiers is Refunddesk ontwikkeld. Voor de dienst wordt de passagier EUR24,99 in rekening gebracht.

Na afloop van de speciale Transportraad in Brussel van 4 mei jl. heeft minister Eurlings samen met zijn Europese collega's verklaard dat ze vastbesloten zijn de rechten van vliegtuigpassagiers te garanderen. In een gezamenlijke persverklaring hebben de ministers verklaard dat ook in het geval van de aswolk passagiersrechten volledig zullen worden gegarandeerd door de Europese toezichthouders. Door de rol van de overheid in het claimproces te integreren biedt Refunddesk de passagier grotere zekerheid dat de wet ook nageleefd zal worden en zij hun kosten vergoed zullen krijgen.





http://www.refunddesk.nl