Belastingdienst verbetert dienstverlening aan burgers en bedrijven
Nieuwsbericht | 19-05-2010 | Belastingdienst Toeslagen en FIOD-ECD
De Belastingdienst heeft in 2009 belangrijke stappen gezet om de
dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren. Zo nam het
aantal ICT-problemen ten opzichte van 2008 met meer dan de helft af en
werd er begonnen met de vereenvoudigingoperatie van de IV-keten (de
productieketen van de Belastingdienst inclusief de automatisering).
Ook is het Toeslagenproces op orde gebracht en nam het aantal klachten
hierover sterk af. Verder zorgde de succesvolle introductie van de
Voorafingevulde Aangifte ervoor dat gebruikers sneller en makkelijker
aangifte konden doen. Dit blijkt uit het beheersverslag 2009 waarin de
Belastingdienst verantwoording aflegt over haar prestaties. De
ontwikkelingen vormen voor de Algemene Rekenkamer aanleiding om haar
bezwarenonderzoek naar de Belastingdienst te stoppen.
Minister De Jager van Financiën is ingenomen met de stappen die zijn
gezet: `De medewerkers van de Belastingdienst hebben in 2009 keihard
gewerkt aan de verbetering van de dienstverlening. Dat werpt nu zijn
vruchten af.'
In 2009 werd verder veel aandacht besteed aan de dienstverlening aan
het bedrijfsleven. Zo sloot de Belastingdienst met 60 zeer grote
ondernemingen en 50 middelgrote organisaties convenanten voor
Horizontaal Toezicht. In het MKB zijn een tiental convenanten
afgesloten met fiscale intermediairs en koepelorganisaties. Bedrijven
en organisaties ervaren hierdoor minder administratieve lasten en lopen
minder fiscale risico's. Startende ondernemers werden bezocht om ze
vroegtijdig te informeren over hun fiscale verplichtingen zodat het
aantal correcties achteraf kan dalen.
De Belastingdienst verwerkte in 2009 ruim 55 miljoen aanslagen en
keerde 7,5 miljoen toeslagen uit
Ministerie van Financiën