Nieuws
19 mei 2010
Principe-akkoord cao Grafimedia!
Wat niet op korte termijn verwacht was, gezien de tegenstellingen bij
aanvang van de onderhandelingen, is toch gerealiseerd, er is een
principe akkoord over een nieuwe cao voor de grafimedia die loopt van 1
februari 2010 tot en met 31 januari 2012!
CNV Media is blij met het resultaat omdat aan de belangrijkste
voorwaarden van CNV Media en haar leden is voldaan!
Bijgaand ontvangt u de tekst van het principe-akkoord en uiteraard
hebben de leden het laatste woord, dus u ontvangt ook een
antwoordformulier waarop u uw reactie kunt aangeven.
Inzet CNV Media
Gezien de zorgelijke toestand in de hele sector, waarbij de zorgen
helaas nog steeds niet over zijn was CNV Media, massaal gesteund door
de reacties van de leden, de onderhandelingen ingegaan waarbij het
zwaartepunt zou komen te liggen bij werk, werkgelegenheid en opleiding.
De uitkomst is dat al deze punten herkend zijn en onderdeel uitmaken
van het akkoord. Omdat het een cao voor twee jaar is, is er echter óók
sprake van een loonsverhoging, die echter meer aan het eind van het cao
contract ligt.
De cao zal een looptijd hebben tot 1 februari 2012. De lonen zullen per
1 juli 2011 en per 1 januari 2012 verhoogd worden met 2x 0,5%, ofwel de
lonen gaan 1% structureel omhoog in de looptijd van de cao. De reden om
de verhogingsmomenten laat in de looptijd te doen heeft alles te maken
met de situatie in de sector.
Investeren in werk en arbeidsmarkt
CNV Media vind de gemaakte afspraken over een individueel
opleidingsbudget belangrijk. Daar wordt nu een begin mee gemaakt en
wordt in de breedte aangeboden.
o De werkgever moet investeren door budgetten beschikbaar te stellen,
totaal 2% van de loonsom,
o De fondsen zullen bijdragen waar dat kan, ter aanvulling.
o Werknemers krijgen een studiedag per jaar.
o Bij afronding van een opleiding ontvangt de werknemer eenmalig
EUR100,- bruto als diplomatoeslag.
o Mobiliteitscentrum C3 wordt nog actiever in de markt gezet en gaat
ook actief bemiddelen tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt
o De Grafimedia sector zal via het GOC zelf de opleiding tot drukker
en nabewerker weer ter hand gaan nemen.
Overige afspraken die belangrijk zijn
Garantiefonds. Tijdens de vorige cao was sprake van inlevering van één
verlofdag in 2008 en een halve voor 2009 en 2010 als extra financiering
voor het garantiefonds. Deze inhouding vervalt met ingang van 2011!
Meeruren en minderuren. Om in te kunnen spelen op de grilligheid van de
markt is afgesproken om met ingang van 1 juli a.s. per kwartaal de
mogelijkheid te bieden dat niet alleen meeruren maar ook minderuren
kunnen worden ingepland, via decentraal overleg. De werkweek van 36 uur
blijft onaangetast en na 3 maanden is een eventueel negatief urensaldo
voor rekening van de werkgever.
Goedkeuring?!
Zoals eerder is aangegeven hebben de leden van CNV media het laatste
woord. Wij verzoeken u dan ook uw reactie aan ons kenbaar te maken via
het bijgaande antwoordformulier.
Wij leggen dit principe-akkoord met een positief advies aan u voor,
omdat aan bijna alle punten van CNV Media is tegemoet gekomen.
Graag ontvangen wij uw reactie vóór 2 juni terug.
Heeft u vragen of opmerkingen, dan kunt u deze stellen aan Richard
Leloux, bestuurder en onderhandelaar CNV Media. Het mailadres is:
r.leloux@remove-this.cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV