KPMG
Duurzaamheid nog altijd noodzaak bij nieuwe bouwprojecten
19|05|10 - Weinig aantoonbare aandacht voor duurzaamheid leidt vaker
tot uitsluiting bij te vergeven opdrachten.
Duurzaamheid vormt in de bouw nog altijd een noodzakelijke voorwaarde
om nieuwe opdrachten binnen te halen. Uit internationaal onderzoek van
KPMG onder ruim 100 bouwondernemingen in dertig landen blijkt dat een
meerderheid van de bouwbedrijven vindt dat te weinig aantoonbare
aandacht voor duurzaamheid vaker tot uitsluiting leidt bij te vergeven
opdrachten.
"Opdrachtgevers in de bouw zien 'groen bouwen' duidelijk nog steeds als
een eis bij het vergeven van opdrachten", constateert Pieter van der
Zwet, segmentleider Building & Construction bij KPMG. Van der Zwet: "In
Nederland heeft Prorail met haar CO2 prestatieladder een ware groene
revolutie ontketend binnen de grond-, weg- en waterbouw. En inmiddels
lijken de Rijksgebouwendienst en Rijkswaterstaat het voorbeeld van
Prorail gaan volgen."
Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat ruim een kwart van de
ondernemingen vindt dat meer aandacht voor duurzaamheid hen in staat
stelt mee te bieden op een grotere verscheidenheid aan bouwprojecten.
Een meerderheid van de bedrijven ziet duurzaamheid als een vereiste om
klanten en regelgevers tevreden te stellen. Hoewel ruim de helft van de
ondernemingen aangeeft dat duurzaamheid hen in staat stelt het bedrijf
neer te zetten als innovatief en maatschappelijk bewust, ziet een groot
aantal bedrijven het als een minimum eis om te worden opgenomen in de
shortlist van opdrachtgevers. Volgens de bedrijven hebben hun klanten
vooral oog voor de commerciële kant van duurzaamheid. Die willen
volgens de bedrijven vooral een winstgevend en kostenefficiënt
constructieproces en een energie-efficiënte bouwwerk. De invloed op de
omgeving komt pas op de derde plaats.
"Toch kan een gebrek aan maatschappelijk verantwoord ondernemen de kans
op nieuwe opdrachten in gevaar brengen", weet Van der Zwet. "Bedrijven
die onvoldoende 'groen' acteren worden volgens de ondernemingen zelf
niet gezien als innovatief of maatschappelijk bewust. Bijna 30% van de
bedrijven vindt bovendien dat duurzaamheid hen in staat stelt in zee te
gaan met andersoortige klanten en één op de vijf bedrijven geeft aan
dat het hen in staat stelt projecten uit te voeren in andere delen van
de wereld."
Meer aandacht voor duurzaamheid kan volgens Van der Zwet nog altijd tot
aanzienlijke concurrentievoordelen leiden. Van der Zwet: "Bijvoorbeeld
op het gebied van zero-net-energy gebouwen, waarbij de gebouwen net
zoveel energie produceren als ze gebruiken, valt nog veel eer te
behalen. Dit soort gebouwen biedt aanzienlijke kostenbesparende
voordelen voor klanten. Om succesvol te zijn in aanbestedingen wordt
het daarbij meer en meer van belang om het duurzame karakter van de
aanbieding te kunnen aantonen. Door opdrachtgevers is de trend gezet om
duurzaamheid niet alleen mee te nemen in het selectie proces, maar ook
in het gunning proces. Een duidelijk bewijs dat concurrentie op
duurzaamheid is ontstaan."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656
7039.
© 2010 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands
under number 34153857, is a subsidiary of KPMG Europe LLP and a member
firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with
KPMG International Cooperative ('KPMG International'), a Swiss entity.
All rights reserved.