Promotie M. Kagie
Titel proefschrift
Advances in Online Shopping Interfaces: Product Catalog Maps and
Recommender Systems
---
Promotors:
Prof.dr. P.J.F. Groenen
---
Co-promotors:
Dr. M.C. van Wezel
Datum
19 mei 2010 13:30
---
Locatie:
Woudestein, senaatszaal
---
Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)
Meer overzicht in webshop door inzet interactieve productkaarten
Andere manier van aanbevelingen geeft consument meer inzicht
Wie wel eens een webshop heeft bezocht, weet hoe snel je kunt verdwalen
in deze digitale omgeving. Snel het juiste product vinden als je weet
wat je zoekt, gaat prima, maar als je dat niet weet, is het lastig om
te iets te vinden. Dat kan beter, vond Martijn Kagie. Hij bedacht een
manier om producten logischer én visueler op een website te tonen.
Woensdag 19 mei promoveert Kagie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam
met zijn proefschrift Advances in Oline Shopping interfaces.
Gedurende de laatste twee decennia is het internet snel een belangrijk
medium geworden om informatie te vinden, sociale contacten te
onderhouden en om online te winkelen. Dit laatste heeft een aantal
voordelen ten opzichte van traditioneel winkelen. Producten zijn vaak
goedkoper via internet, internetwinkels bieden een breder assortiment
en kan de consument op het internet winkelen op het tijdstip dat hij
zelf wil en dat zonder het verlaten van zijn eigen stoel.
Daarentegen hebben de huidige internetwinkels nog twee belangrijke
nadelen ten opzichte van `echte' winkels: producten zijn vaak
moeilijker te vinden en er is geen verkoper om de consument te
adviseren.
Kagie gaat in zijn proefschrift in op beide nadelen. Zo bedacht Kagie
verschillende nieuwe gebruikersomgevingen voor online winkels die
gebaseerd zijn op het representeren van producten op kaarten in plaats
van in lijsten, zodat producten makkelijker te vinden zijn. Op deze
kaarten staan producten die veel op elkaar lijken dicht bij elkaar.
Om deze kaarten te maken, maakte Kagie gebruik van statistische
methoden zoals meerdimensionale schaling. Om een oplossing te bieden
voor het tweede nadeel combineerde hij deze kaarten met een
aanbevelingssysteem, dat de gebruiker assisteert het beste product te
vinden.
Tevens introduceert hij een aanbevelingssysteem dat kan uitleggen
waarom het een bepaald product aanbeveelt aan de gebruiker. De methodes
die gebruikt worden in dit proefschrift kunnen volgens Kagie de basis
vormen voor nieuwe veelbelovende online winkelomgeving.
Het onderzoek van Kagie is verricht in het Erasmus Research Institute
of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University
en de Erasmus School of Economics. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers
verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in
Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende
wetenschappers.
Erasmus Universiteit Rotterdam