Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie M. Kagie

Titel proefschrift
Advances in Online Shopping Interfaces: Product Catalog Maps and Recommender Systems

---

Promotors:
Prof.dr. P.J.F. Groenen

---

Co-promotors:
Dr. M.C. van Wezel

Datum
19 mei 2010 13:30

---

Locatie:
Woudestein, senaatszaal

---

Faculteit
Erasmus School of Economics (ESE)

Meer overzicht in webshop door inzet interactieve productkaarten

Andere manier van aanbevelingen geeft consument meer inzicht

Wie wel eens een webshop heeft bezocht, weet hoe snel je kunt verdwalen in deze digitale omgeving. Snel het juiste product vinden als je weet wat je zoekt, gaat prima, maar als je dat niet weet, is het lastig om te iets te vinden. Dat kan beter, vond Martijn Kagie. Hij bedacht een manier om producten logischer én visueler op een website te tonen. Woensdag 19 mei promoveert Kagie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met zijn proefschrift Advances in Oline Shopping interfaces.

Gedurende de laatste twee decennia is het internet snel een belangrijk medium geworden om informatie te vinden, sociale contacten te onderhouden en om online te winkelen. Dit laatste heeft een aantal voordelen ten opzichte van traditioneel winkelen. Producten zijn vaak goedkoper via internet, internetwinkels bieden een breder assortiment en kan de consument op het internet winkelen op het tijdstip dat hij zelf wil en dat zonder het verlaten van zijn eigen stoel.

Daarentegen hebben de huidige internetwinkels nog twee belangrijke nadelen ten opzichte van `echte' winkels: producten zijn vaak moeilijker te vinden en er is geen verkoper om de consument te adviseren.

Kagie gaat in zijn proefschrift in op beide nadelen. Zo bedacht Kagie verschillende nieuwe gebruikersomgevingen voor online winkels die gebaseerd zijn op het representeren van producten op kaarten in plaats van in lijsten, zodat producten makkelijker te vinden zijn. Op deze kaarten staan producten die veel op elkaar lijken dicht bij elkaar.

Om deze kaarten te maken, maakte Kagie gebruik van statistische methoden zoals meerdimensionale schaling. Om een oplossing te bieden voor het tweede nadeel combineerde hij deze kaarten met een aanbevelingssysteem, dat de gebruiker assisteert het beste product te vinden.

Tevens introduceert hij een aanbevelingssysteem dat kan uitleggen waarom het een bepaald product aanbeveelt aan de gebruiker. De methodes die gebruikt worden in dit proefschrift kunnen volgens Kagie de basis vormen voor nieuwe veelbelovende online winkelomgeving.

Het onderzoek van Kagie is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University en de Erasmus School of Economics. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers.