Inhaalbestedingen geven herstel consumentenmarkt aan

19/05/2010 15:05

Clansman Internet Investments BV

De eerste signalen van economisch herstel kondigden zich al eerder aan bij industriële ondernemingen en lijken nu ook door te dringen tot bedrijven die actief zijn in de consumentenmarkt. Dit zegt Jeroen Ligthart, directeur van interactief marketingbureau Clansman. "Bedrijven die werken voor de Business-to-Consumer industrie in de online marketing zien duidelijk de tekenen van herstel, de inhaalbestedingen zijn begonnen!"

Volgens Jeroen Ligthart is het eerste kwartaal goed begonnen voor 'performance based' (enkel betalen voor resultaat) marketingbedrijven die actief zijn in de B-to-C sector. Normaal zijn de marketing bestedingen van B-to-C bedrijven in het eerste kwartaal wat minder. Dit jaar lijkt dat echter niet het geval. Met name perfomance based online marketingbedrijven profiteren hiervan. Een rondgang langs een selectie van bedrijven leert dat deze bedrijfstak een omzetstijging heeft gerealiseerd van meer dan 10 procent in het eerste kwartaal.

(Voor een overzicht van Performance Based Marketing Bedrijven ga naar: http://www.clansman.nl/persberichten/inhaalbestedingen-geven-herstel-consumentenmarkt-aan/)

Marketingbedrijf Clansman voelt het herstel niet alleen aan de toenemende opdrachtenstroom maar ook aan de reacties van hun klanten. Jeroen Ligthart: "We zien een sterke toename in de opdrachten in het eerste kwartaal. Dit leverde ons al een winstgroei op van 25 procent ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Niet alleen trekken we meer nieuwe klanten aan zoals ShopVIP en TNT, we zien bij onze bestaande klanten dat ze meer willen uitgeven om bijvoorbeeld de eigen klantendatabase uit te breiden. Een bedrijf zoals Pathé bioscopen is deze maand bijvoorbeeld voor de tweede keer gestart met een wervingscampagne. Het resultaat tot nu is ruim 130.000 registraties binnen een periode van drie weken."

Deze zogenaamde 'inhaalbestedingen' zijn volgens het marketingbedrijf, dat alleen performance based te werk gaat, de trend van dit jaar. "Bedrijven zijn al weer aardig aan het opbloeien, maar bij de consumenten werd eerder nog de hand stevig op de knip gehouden. Nu mag er weer besteed worden. We zien dit vooral terug bij onze performance based e-mailmarketing opdrachten. Bedrijven durven de consumenten langzaamaan weer aan te sporen om te kopen. We verwachten dat deze inhaalbestedingen zeker door zullen zetten. Boekten we afgelopen jaar een omzet van 1.670.000 euro, dit jaar ligt, mede dankzij dit soort inhaalbestedingen, de verwachting dat we een bedrag van 2.600.000 miljoen gaan halen", aldus Jeroen Ligthart.





http://www.clansman.nl/persberichten/inhaalbestedingen-geven-herstel-consumenten