Projectorganisatie Maasvlakte 2
Aanleg Maasvlakte 2 in nieuwe fase
18-05-2010 - Havenbedrijf Rotterdam N.V.
Op dit moment wordt een unieke kraan, de `Blockbuster', opgebouwd om
grote betonblokken te plaatsen als onderdeel van die zeewering. Daarmee
gaat de aanleg van Maasvlakte 2 een nieuwe fase in.
De aanleg van Maasvlakte 2 verloopt voorspoedig. Deze maand is de 120
miljoenste m3 zand opgespoten. Daarmee is de helft aangebracht van al
het zand dat voor de eerste fase van Maasvlakte 2 tot 2013 nodig is.
Het project ligt daarmee goed op schema. De bouw van de eerste kademuur
is in februari gestart en aannemerscombinatie PUMA is begonnen met de
aanleg van de harde zeewering aan de noordwestkant van het nieuwe land.
Hier is de laatste maanden een schiereiland van ca. 3 km opgespoten. Op
dit moment wordt een unieke kraan, de `Blockbuster', opgebouwd om grote
betonblokken te plaatsen als onderdeel van die zeewering. Daarmee gaat
de aanleg van Maasvlakte 2 een nieuwe fase in.
De nieuwe kustlijn is bijna in zijn geheel opgespoten. Er wordt zolang
mogelijk een opening gehouden in de nieuwe zeewering zodat de
baggerschepen vrij het gebied in kunnen varen. Gemiddeld zijn ongeveer
acht sleephopperzuigers van Boskalis en Van Oord aan het werk voor het
project. Eerder deze maand brachten elf sleephopperzuigers in één week
3,8 miljoen m3 zand aan in het gebied: een nieuw wereldrecord.
Monitoring effecten op natuur
De afgelopen maanden zijn regelmatig metingen gedaan naar de
hoeveelheid slib in de Noordzee en de mogelijke effecten daarvan op de
natuur. Door de zandwinning en het opspuiten van Maasvlakte 2 komen
immers extra zand en slibdeeltjes in het water.
De hoeveelheid deeltjes in het water blijven ruim binnen de
voorspelling die in de MER zijn gemaakt. Effecten op het leven in zee
zijn tot op heden niet waargenomen. Het totale monitoringsprogramma om
dit soort effecten te meten tijdens de aanleg van Maasvlakte 2 kost
ongeveer EUR 10 miljoen.
Kademuur containerterminal
In februari is gestart met de bouw van de kademuur van de eerste
deepsea containerterminal op Maasvlakte 2, die van Rotterdam World
Gateway (RWG). Deze kademuur wordt in het opgespoten zand gebouwd met
een diepwand van 40 m. Grijpers graven stukje bij beetje een sleuf van
deze diepte, terwijl tegelijkertijd de vloeistof bentoniet in het gat
wordt gepompt. Daardoor storten de zijkanten van de sleuf niet in.
Vervolgens wordt wapening in de sleuf aangebracht, waarna het beton
wordt gestort. Terwijl dat laatste gebeurt, wordt de bentoniet eruit
gepompt. Als de diepwand eenmaal staat, dan wordt deze aan de
terminalkant verankerd met zogenoemde mvpalen: een soort schuin
geplaatste heipalen. Daarna wordt een vloer op maaiveld gestort.
Tenslotte kan het zand aan de havenkant worden weggebaggerd. Zover is
het echter nog niet. Op dit moment beperkt het werk zich nog tot het
bouwen van het eerste deel van de kade. De diepwandtechniek voor
kademuren is eerder beproefd bij de Euromax terminal. De bouw van de
kademuur voor RWG ligt op schema. De eerste fase van de deepsea kade
krijgt een lengte van 1000 m. Daarnaast komt een kade van 500 m voor
binnenvaart- en feederschepen.
Hergebruik blokkendam
Maasvlakte 2 krijgt een harde zeewering van 3,5 km aan de
noordwestkant, waar de golven hoog kunnen zijn en waar beperkte ruimte
is in verband met de dichtbij gelegen Maasgeul. Die zeewering kan
stormen weerstaan die eens in de 10.000 jaar voorkomen en bestaat uit:
* een stenig duin tot een niveau van NAP + 14,0 m met een
keienstrand: een zandlichaam met een dikke afdeklaag lichte
breuksteen (20 - 135 mm);
* een blokkendam tot een niveau van NAP + 2,0 m aangebracht op het
talud van het stenig duin.
Door de aanwezigheid van de lage blokkendam breken de golven en hoeft
het stenig duin slechts een sterk verzwakte golf aan te kunnen. Aan het
talud van het stenig duin is enig onderhoud nodig, vooral na een fikse
storm. De werking van het stenig duin is min of meer vergelijkbaar met
een zandig duin. Aan het zandig duin moet onderhoud in de vorm van
strandsuppleties gepleegd worden als er teveel van het duinprofiel is
weggeslagen door de golven. Bij de combinatie van stenig duin met
blokkendam, zorgt de blokkendam ervoor dat het onderhoud aan het stenig
duin minimaal is.
De bestaande Maasvlakte heeft al een blokkendam met ongeveer 20.000
betonblokken van 40 ton. De blokken zijn 2,5 bij 2,5 bij 2,5 m. Ze
worden nu één voor één uit het water gepakt met een backhoe: een kraan
op een drijvend ponton. De kraan is voorzien van een rippertang en
uitgerust met sonar om de blokken onderwater goed te `zien' liggen. De
blokken worden tijdelijk opgeslagen op het opgespoten zand en
vervolgens hergebruikt in de nieuwe zeewering. Momenteel liggen hier
1000 blokken te wachten op hun tweede leven.
Stenen uit Noorwegen
Voor het stenig duin van de harde zeewering is 7 miljoen ton steen
nodig. Dit komt vooral uit Noorwegen. Er worden verschillende maten
steen gebruikt (0,3-35 mm, 20-135 mm, 5-70 kg, 150-800 kg, 1 - 10 ton).
De steen wordt aangevoerd met grote bulkschepen en op een terrein aan
de Yangtzehaven gesorteerd en opgeslagen. Inmiddels is 1 miljoen ton
steen gearriveerd in de Yangtzehaven. Vanaf hier vaart vijf maal daags
een zogenoemde steenstorter (de HAM 602) met 2000 ton stenen naar het
talud van de nieuwe zeewering.
Blockbuster
Om de 20.000 betonblokken op de goede plaats te leggen heeft PUMA een
speciale kraan ontwikkeld die de blokken vanaf de nieuwe zeewering op
de goede plaats neerlegt. Deze Blockbuster kan de kubussen van 40 ton
tot 50 meter uit het hart van de kraan op 15 cm nauwkeurig
positioneren. De kraan heeft een contragewicht van 360 ton en rijdt op
drie dubbele sets rupsbanden. Het opbouwen van de Blockbuster is in mei
gereed. De kraan gaat vanaf eind juni aan het werk.
Aansluitende infra
Inmiddels is ook gestart met een aantal zogenoemde interface-projecten.
Deze zorgen ervoor dat Maasvlakte 2 straks naadloos wordt aangesloten
op de bestaande haveninfrastructuur. Hiervoor is onder andere begonnen
met de bouw van een viaduct over de toekomstige toegangsweg naar
Maasvlakte 2 ter hoogte van het Distripark Maasvlakte. Een complex
project is het knooppunt voor weg en spoor ter hoogte van de bocht van
de N15 bij de Slufter. Hier komt een ongelijkvloerse kruising én
splitsing voor weg en spoor. Deze aanpassing start in het derde
kwartaal. Met al deze interface-projecten is een bedrag van ongeveer
EUR 500 miljoen gemoeid.
Vooruitblik
Alle onderdelen van de aanleg van Maasvlakte 2 liggen op schema. Nu de
bouw van de kademuur voor RWG en de aanleg van de harde zeewering zijn
gestart, is de volgende mijlpaal de start van de Blockbuster eind juni.
In het eerste kwartaal van 2011 start de bouw van de kademuur voor de
tweede containerterminal, die van APMT. Het laatste gat in de zeewering
wordt in juli 2012 gesloten, waarna langs de buitenrand van Maasvlakte
2 een weg en spoorlijn worden aangelegd. Als die gereed zijn, wordt de
Yangtzehaven doorgestoken zodat Maasvlakte 2 vanaf de bestaande
Maasvlakte bereikbaar is voor schepen. In 2013 kan het eerste
containerschip afmeren aan de kade.