Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Nederland
Reizigers willen bruikbare trein naar Nederland
Reizigersverenigingen TreinTramBus uit Vlaanderen en ROVER uit
Nederland zijn teleurgesteld over het HSL-compromis dat de Belgische en
Nederlandse ministers Vervotte en Eurlings hebben bereikt.
Gisteren werd bekend dat een hogesnelheidstrein vanaf 2013 acht keer
per dag Brussel met Mechelen, Antwerpen, Brecht, Breda zal verbinden.
In de huidige plannen zijn reizigers dan verplicht te reserveren,
betalen ze een "vanaf"-prijs en ligt het vol tarief een stuk boven het
huidige niveau.
De plannen zijn niet vanuit de reiziger opgesteld. Jan Vanseveren,
woordvoerder TreinTramBus: "Reizigers aan beide kanten van de grens
verwachten minstens een uurdienst tussen Antwerpen en Breda zodat ze
soepel, vlot en voor een redelijke prijs de grens over kunnen. Wat
tussen Brussel en Maastricht mogelijk is, moet tussen Antwerpen en
Breda ook mogelijk zijn. Als NMBS en HSA dat niet willen, mag gerust
een andere maatschappij treinen op deze lijn inzetten."
De reizigersverenigingen hebben ook hun twijfels over de praktische
haalbaarheid van de verbindingen. De inpassing bovenop de binnenlandse
treindienst zal in geen van beide landen mogelijk zijn zonder aan het
binnenlandse treinaanbod te raken. De aankondiging moet dan ook eerder
in het licht van de verkiezingsstrijd worden gezien die aan beide
kanten van de grens woedt.