Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Nederland
Reizigers willen bruikbare trein naar Nederland Reizigersverenigingen TreinTramBus uit Vlaanderen en ROVER uit Nederland zijn teleurgesteld over het HSL-compromis dat de Belgische en Nederlandse ministers Vervotte en Eurlings hebben bereikt.

Gisteren werd bekend dat een hogesnelheidstrein vanaf 2013 acht keer per dag Brussel met Mechelen, Antwerpen, Brecht, Breda zal verbinden. In de huidige plannen zijn reizigers dan verplicht te reserveren, betalen ze een "vanaf"-prijs en ligt het vol tarief een stuk boven het huidige niveau.

De plannen zijn niet vanuit de reiziger opgesteld. Jan Vanseveren, woordvoerder TreinTramBus: "Reizigers aan beide kanten van de grens verwachten minstens een uurdienst tussen Antwerpen en Breda zodat ze soepel, vlot en voor een redelijke prijs de grens over kunnen. Wat tussen Brussel en Maastricht mogelijk is, moet tussen Antwerpen en Breda ook mogelijk zijn. Als NMBS en HSA dat niet willen, mag gerust een andere maatschappij treinen op deze lijn inzetten."

De reizigersverenigingen hebben ook hun twijfels over de praktische haalbaarheid van de verbindingen. De inpassing bovenop de binnenlandse treindienst zal in geen van beide landen mogelijk zijn zonder aan het binnenlandse treinaanbod te raken. De aankondiging moet dan ook eerder in het licht van de verkiezingsstrijd worden gezien die aan beide kanten van de grens woedt.