Kies de vrijwilliger die bij je past

19/05/2010 17:09

MOVISIE

De invloed van organisatiekenmerken op het vinden en binden van vrijwilligers

In een tijd van bezuinigen en toenemende individualisering groeit de vraag naar vrijwilligers. Voor vrijwilligersorganisaties is het dan ook belangrijk om te weten hoe ze de juiste vrijwilligers kunnen vinden en binden. Het Departement Algemene Sociale Wetenschappen (ASW) van de Universiteit Utrecht onderzocht de werkzame bestanddelen van de wervings-, selectie- en bindingsmethoden bij twee succesvolle Nederlandse vrijwilligersorganisaties; de Zonnebloem en Het Buitenhof. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat bij het vinden en binden van vrijwilligers de organisatiekenmerken van groot belang zijn.

Uit het onderzoek 'Een warm nest of een geoliede machine' blijkt hoe vrijwilligersorganisaties invloed kunnen uitoefenen op het type vrijwilligers dat zij voor hun organisatie weten te winnen. Zij moeten wel eerst inzicht hebben in de eigen organisatie en het type vrijwilliger dat hierbij past. Zo trekt de Zonnebloem vrijwilligers aan die afkomen op de hechte gemeenschap van vrijwilligers, terwijl de aantrekkingskracht van Het Buitenhof voor de vrijwilligers juist schuilt in de strak georganiseerde en efficiënte organisatie.

Nieuwe groep vrijwilligers

Inzicht in de eigen organisatie is ook van belang bij het aantrekken van categorieën vrijwilligers die in de vrijwilligersbestanden van Nederlandse vrijwilligersorganisaties nu nog ondervertegenwoordigd zijn, zoals jongeren, allochtonen en mannen. De 'strakke' organisatie van Het Buitenhof blijkt aantrekkelijk voor potentiële mannelijke vrijwilligers, terwijl de Zonnebloem door een groepsgewijze benadering juist weer meer jongeren en allochtonen kan aantrekken. Door te weten waar potentiële vrijwilligers naar op zoek zijn, kan een organisatie hier op inspelen door haar organisatievorm aan te passen. Bijvoorbeeld via een vergroting van het aanbod van cursussen en trainingen, maar wellicht ook via een intensivering van de persoonlijke begeleiding van vrijwilligers, kunnen gaandeweg nieuwe werkwijzen in de organisatie worden ingevoerd die passen bij een bepaald type vrijwilliger. Daarbij moet wel worden overwogen of de ingevoerde werkwijzen passen bij de doelen en de stijl van de organisatie.

Inzicht in sociale interventies

Dit is het derde onderzoek in een reeks onderzoeksrapporten van het onderzoeksprogramma 'Inzicht in sociale interventies' van MOVISIE. Binnen het programma zijn studies in voorbereiding op het terrein van vrijwilligerswerk, mantelzorg, activering, het tegengaan van radicalisering en het bevorderen van actief burgerschap in de buurt. Steeds staat de vraag centraal of in de sociale sector toegepaste 'methoden' werken.





http://www.movisie.nl/effectieveinterventies