Gemeente Ameland
Invoering Basisregistratie Adressen en Gebouwen
Alle gemeenten moeten in 2010 aansluiten op de wet Basisregistratie
Adressen en Gebouwen (BAG). De BAG bepaalt dat alle adres- en
gebouwgegevens in een gemeente in één bepaalde registratie door de
gemeente wordt bijgehouden en opgeslagen. Het verplicht andere
overheidsinstanties van die gegevens gebruik te maken en voorkomt dat
op verschillende plekken met verschillende (adressen)gegevens wordt
gewerkt. Een dergelijke basisregistratie is er al voor personen en nu
is er ook één voor adressen en gebouwen. De BAG is opgezet om ervoor
te zorgen dat:
* u, als burger, maar één keer uw gegevens hoeft op te geven;
* de gemeente over betere informatie beschikt voor nieuw beleid;
* fraude beter voorkomen kan worden;
* alle overheidsinstanties dezelfde gegevens gebruiken en er minder
fouten worden gemaakt.
De adressen moeten voldoen aan regels die de BAG heeft opgesteld. De
gemeente moet nu de adressen die niet aan de wettelijke eisen voldoen,
aanpassen. Ook gebouwen die geen adres hadden, krijgen nu een adres.
Een belangrijke nieuwe regel is dat elk verblijfsobject in een pand,
bijvoorbeeld een woning, winkel, school of bedrijf afzonderlijk een
adres moet krijgen als deze apart toegankelijk is. Aparte garage- of
bergingboxen die niet bij een woning of bedrijf horen, krijgen een
apart huisnummer. Een garage of berging die als bijgebouw direct bij
een woning ligt, wordt beschouwd als 'een pand die dienstbaar is aan de
woning' en krijgt geen apart huisnummer. Wij verwachten dat na de
invoering van de BAG de meeste adressen in de gemeente Ameland kunnen
blijven zoals ze nu zijn. Door de invoering van de BAG wordt mogelijk
een aantal adressen gewijzigd. Dit kan een kleine aanpassing zijn, maar
ook een vernummering is niet uit te sluiten. Voor zover dit
noodzakelijk is en voor u van toepassing is, wordt u daar persoonlijk
van op de hoogte gebracht.