Gemeente Ameland


Invoering Basisregistratie Adressen en Gebouwen

Alle gemeenten moeten in 2010 aansluiten op de wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). De BAG bepaalt dat alle adres- en gebouwgegevens in een gemeente in één bepaalde registratie door de gemeente wordt bijgehouden en opgeslagen. Het verplicht andere overheidsinstanties van die gegevens gebruik te maken en voorkomt dat op verschillende plekken met verschillende (adressen)gegevens wordt gewerkt. Een dergelijke basisregistratie is er al voor personen en nu is er ook één voor adressen en gebouwen. De BAG is opgezet om ervoor te zorgen dat:

* u, als burger, maar één keer uw gegevens hoeft op te geven;
* de gemeente over betere informatie beschikt voor nieuw beleid;
* fraude beter voorkomen kan worden;

* alle overheidsinstanties dezelfde gegevens gebruiken en er minder fouten worden gemaakt.

De adressen moeten voldoen aan regels die de BAG heeft opgesteld. De gemeente moet nu de adressen die niet aan de wettelijke eisen voldoen, aanpassen. Ook gebouwen die geen adres hadden, krijgen nu een adres. Een belangrijke nieuwe regel is dat elk verblijfsobject in een pand, bijvoorbeeld een woning, winkel, school of bedrijf afzonderlijk een adres moet krijgen als deze apart toegankelijk is. Aparte garage- of bergingboxen die niet bij een woning of bedrijf horen, krijgen een apart huisnummer. Een garage of berging die als bijgebouw direct bij een woning ligt, wordt beschouwd als 'een pand die dienstbaar is aan de woning' en krijgt geen apart huisnummer. Wij verwachten dat na de invoering van de BAG de meeste adressen in de gemeente Ameland kunnen blijven zoals ze nu zijn. Door de invoering van de BAG wordt mogelijk een aantal adressen gewijzigd. Dit kan een kleine aanpassing zijn, maar ook een vernummering is niet uit te sluiten. Voor zover dit noodzakelijk is en voor u van toepassing is, wordt u daar persoonlijk van op de hoogte gebracht.