Ingezonden persbericht


Kwaliteitsmerk voor zakelijke dienstverleners gelanceerd

Zakelijke dienstverlener onderneemt bewust

Utrecht, 18 mei - Twee derde van de zakelijke dienstverleners scoort een ruime voldoende als het gaat om duurzaam en betrokken ondernemen. Dat blijkt uit een onderzoek onder leden van ondernemersvereniging Think Tank. Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de lancering van stichting The White Label, initiator van het eerste kwaliteitsmerk in Nederland voor bewuste ondernemers.

Nederland telt veel zakelijke dienstverleners, veelal opererend als zelfstandige zonder personeel (zzp). Voor hen is duurzaamheid vaak een stuk minder vanzelfsprekend dan voor de grote multinationals. Daar denkt Annet Koops van Het Scharlaken Imperium, die als beste uit het onderzoek kwam, anders over: "Ik ben niet alleen als consument bewust bezig met wat ik waar inkoop. Ook als ondernemer vind ik het belangrijk om mijn uitgaven kritisch tegen het licht te houden. Daar ligt voor mij een kostenbesparing, die ook goed is voor het milieu."

Tijdens de presentatie van de onderzoeksresultaten lanceerde stichting The White Label haar kwaliteitsmerk, waarmee bewust ondernemerschap door zakelijke dienstverleners zichtbaar wordt gemaakt. Voorzitter David Uijl: "Het aantal zelfstandigen is de afgelopen tien jaar explosief gegroeid. Het CPB voorspelt dat we naar ruim 2,5 miljoen zelfstandigen zullen groeien. Als zij allemaal duurzaam en betrokken ondernemen, maakt dat een wereld van verschil."

Het niveau van de ondernemers die de online scan doorliepen lag hoog. Uijl: "Twee derde van de ondernemers scoort een ruime voldoende op bewust ondernemerschap. Dat is verrassend." Toch roepen de kleinere, zakelijke dienstverleners niet snel dat zij bewust ondernemen. "Nee, dat is jammer. Hun opdrachtgever is namelijk vaak actief bezig met dit thema en naast gecertificeerde koffie en fairtrade textiel koopt hij ook jou in. Dan is het handig als je het kwaliteitsmerk kan laten zien dat vanavond gelanceerd is."

Heeft Uijl nog tips voor ondernemers die hun bedrijfsvoering willen verduurzamen? "Begin met een nulmeting: bepaal waar jij staat. Op onze site hebben we een uitgebreide, gratis scan staan. Maak vervolgens een realistisch stappenplan, zodat je niet strandt in goede voornemens. En ten derde: communiceer over je activiteiten. Besef dat het voor jouw opdrachtgever meerwaarde heeft als jij bewust onderneemt."

Ondernemer Annet Koops is trots op het resultaat: "Mijn motto is: denk rood, doe groen. Het is dan ook bijzonder om in het zonnetje te worden gezet voor mijn inspanningen."