Gemeente De Marne


Verslag van de informatie-avond Herinrichting Warfhuizen 22 april 2010

Datum: 22 april 2010. Locatie: Dorpshuis te Warfhuizen.

Wethouder Kor Berghuis (gemeente De Marne) heet de aanwezigen welkom en geeft aan dat de bebouwde kom van Warfhuizen in 2011 op de kalender staat voor een herinrichting. In 2011 wordt de N983 (Aduard-Wehe) door de provincie Groningen aangepakt in het kader van groot onderhoudDe bebouwde kommen zijn daar onderdeel van. Er is onder andere sprake van slechte bermen en afbrokkelend asfalt.

Iwan Kramer (Provincie Groningen, afdeling Wegenbouw), deze avond vervanger van de projectleider Jan Enno de Jong (Provincie Groningen, afdeling Verkeer en Vervoer), benadrukt dat het bij de herinrichting Warfhuizen gaat om de bebouwde kom van Warfhuizen. De werkzaamheden op de aanliggende wegvakken richting Wehe-den Hoorn en Roodehaan/Aduard hebben er natuurlijk wel een relatie mee, maar worden binnen een ander project opgepakt en uitgevoerd. Uiteraard is er afstemming tussen beide projecten. Het is de bedoeling de herinrichting aan te pakken volgens het Shared Space concept. In deze benadering vormt de openbare ruimte het hart van de samenleving: een gebied om in te verblijven, anderen te ontmoeten, activiteiten te ondernemen of te ontspannen. Het streven is hierbij de openbare ruimte dusdanig in te richten dat er een balans is tussen verkeer, verblijf en alle andere ruimtelijke functies. Een belangrijk uitgangspunt is dat het plan tot stand komt door middel van een interactief proces met de bevolking (oprichten werkgroep). Inmiddels hebben zich, naast de 3 leden van de dorpsvereniging, daarvoor 7 personen aangemeld.

Sjoerd Nota van het Shared Space Institute te Drachten geeft in een presentatie aan:
- wat shared space inhoudt,

- de werkwijze,

- een aantal voorbeelden in Noord-Nederland en
- de planning binnen het proces om uiteindelijk te komen tot besluitvorming en uitvoering. De presentatie is bijgevoegd.

Naar aanleiding van de presentatie worden de volgende vragen gesteld/opmerkingen gemaakt:


- In het shared space concept wordt veelal gewerkt met klinkers. Dit geeft vaak geluidsoverlast. Een voorstel zou kunnen zijn het profiel van de weg in asfalt aan te brengen en op specifieke punten/kruisingen klinkers te leggen. Een ander voorstel zou kunnen zijn een combinatie van asfalt met een molgoot van klinkers. Hier zal kritisch naar worden gekeken.


- Het vrachtverkeer en landbouwverkeer zijn aandachtspunten. Het is provinciaal beleid doorgaand verkeer met de bestemming Lauwersoog e.o. te leiden via de N361 (Winsum) en N388 (Zoutkamp). De N983 wordt, mede door de TomTom, gebruikt als en doorgaande route om van west-Groningen naar noordwest-Groningen te komen. Er is een experiment gaande in Drenthe met een aparte versie van TomTom waarbij het vrachtverkeer van dit soort wegen wordt geweerd.


- In het shared space-concept is er een bepaalde manier van proces en communicatie afgesproken. Er wordt gepleit ook andere, nieuwe vormen van communicatie in het proces te betrekken bv. mailverkeer, dorpswebsite etc. Uitgangspunt moet zijn een duidelijke communicatie met de bevolking van Warfhuizen.


- Er is een behoorlijk scherpe planning opgesteld. De vraag of de planning wordt gehaald is afhankelijk van de invulling en het te doorlopen proces. Als het proces langere tijd in beslag neemt, wordt die tijd ook genomen.


- Wat gebeurt er als het dorp iets anders voor ogen heeft dan het hier te hanteren shared space concept? Als er aan de uitgangspunten, die tijdens het eerste werkgroepoverleg worden geformuleerd, wordt voldaan, kan dit de uitkomst zijn van het proces.


- In 2011 worden ook de wegvakken aansluitend aan het dorp richting Wehe-den Hoorn en Roodehaan aangepakt. Een betere weg zal leiden tot hogere snelheid. Er is sprake van een geïntegreerde aanpak op de N983. Beide werkgroepen zullen de activiteiten zodanig afstemmen dat het één aansluit op het andere. De plannen met betrekking tot de aansluitende wegvakken zullen te zijner tijd ook worden voorgelegd aan de bevolking van Warfhuizen.


- In Aduard is een 30 km-zone ingesteld. Niet in Warfhuizen. Het aspect snelheid wordt uitdrukkelijk meegenomen als aandachtspunt. Mensen moeten in Warfhuizen effectief langzamer rijden. De effecten van snelheidsverlaging of remmende maatregelen zijn in de verschillende projecten zeer verschillend. Dus, of het in Warfhuizen werkt is niet bij voorbaat te zeggen. De resultaten van een gehouden snelheidsmeting laat van zuid naar noord het volgend beeld zien:

Gemiddelde Snelheid10% van verkeer rijdt harder dan: Eerste bocht in bebouwde kom48-50 km per uur
61-62 km per uur
Ter hoogte van plein37-43 km per uur48-54 km per uur Ter hoogte van huisnummer 1339-40 km per uur
49-50 km per uur
Ter hoogte van huisnummer 446-52 km per uur56-63 km per uur


- Er wordt voor gepleit om Roodehaan ook mee te nemen in het shared space-concept. Aangegeven wordt dat de route wordt aangepakt en Roodehaan in het geheel speciale aandacht heeft, mede in verband met vervanging van de brug over het Reitdiep. Daarnaast zijn er geluiden vanuit de zaal om het gedeelte van de N983 tussen het Reitdiep en de N361 (Wehe-Den Hoorn) als 1 project op te pakken. Een groot probleem is namelijk de scholieren richting Wehe-den Hoorn.


- De vervanging van de bruggen resulteert in een verkeersaantrekkende werking richting Oldehove/Warfhuizen en noord-west Groningen.

Na afronding van dit onderdeel geeft Iwan Kramer aan dat de werkgroep binnenkort (redactie: 18 mei 2010) bijeenkomt en de uitgangspunten zal formuleren op basis waarvan verder zal worden gewerkt. Er ligt inmiddels een dorpsvisie van experts van de Vereniging Groninger Dorpen, de gemeente De Marne en de dorpsbewoners van Warfhuizen. Deze experts hebben actief mee gedacht bij het ontwikkelen van de dorpsvisie en de wensen van de dorpsbewoners zodanig richting gegeven dat deze zouden kunnen worden opgenomen in bestaand beleid en kunnen meeliften in lopende of toekomstige projecten. De vraag is natuurlijk of deze visie compleet is. Daarom wordt de mogelijkheid geboden om te komen met aanvullende knelpunten en/of aandachtspunten.

Hierop worden de volgende knelpunten / aandachtspunten vanuit de zaal genoemd:


- De ruimte midden in het dorp inrichten als een plein.
- Herstel van de ophaalbrug

- Aandacht voor het aantal parkeerplaatsen bij de diverse locaties.
- Parkeerplaats naast de kerk opnemen in de wegomgeving.
- De N983 is iepen-arm geworden. Meer groen in het dorp en in de omgeving.
- ('Leugen')bankje voor de ouderen.

Daarnaast worden op de luchtfoto nog plakkers bevestigd met de volgende knelpunten / aandachtspunten:


- Roodehaan volgens shared space-concept inrichten?
- Aanleg fietspad langs de N983

- Verlagen snelheid in bocht aan de Wehesterkant.
- Elkaar passeren van vrachtwagens

- Mooie en sfeervolle straatverlichting (franse stijl)
- Overzichtelijke bochten en aanbrengen middenstreep
- Bossages en windsingels langs de gehele N983
- Muziektent plaatsen op het plein midden in het dorp
- Smalle ophaalbrug. Geeft een snelheidsremmend effect. Hierdoor wordt de recreatievaart/het toerisme gestimuleerd en ontstaan er, net als vroeger, 2 vaarroutes.

- Meer bomen

- Kruising Schoolstraat - Baron v Asbeckweg is onoverzichtelijk
- Kuilen in de weg

- Klinkers ??? Geen geluidsoverlast of trilling ????
- Wegdek repareren ter hoogte van huisnummer 50. Door scheuren in de weg schudt het huis als er vrachtverkeer langskomt.
- Parkeerplekken bij hotel/theater

- Vrachtwagens mix - langzaam verkeer - niet geschikt voor groot verkeer - paaltjes weggereden
- Omgeving brug herinrichten

- trillingen zwaar verkeer

- In Aduard heeft rechts voorrang. kan dit ook in Warfhuizen??
- In de binnenbocht in de 2e bocht komende vanuit richting Aduard ontstaan kuilen in de weg. Veroorzaakt trillingen.
- Midden in het dorp een ruimte voor de bevolking.
- Effecten van de oprijlijn naar de vergane borg weer in ere herstellen door planten bomen.
- Meer groen

Deze punten zullen worden meegenomen richting de werkgroep. De werkgroep kan flink aan de slag.

De werkgroep bestaat uit de volgende leden:

Provincie Groningen:

- Jan Enno de Jong (projectleider)

- Tekke Bonder (projectcoordinator)

- Iwan Kramer (ontwerper)

- Jan Hut (wegbeheer)

- Marga Bremer (Ruimtelijke Plannen)

Gemeente De Marne:

- Homme Joustra

Regiopolitie Groningen:

- Hoeke Krist

Shared Space Institute:

- Sjoerd Nota

Bevolking Warfhuizen:

- Betty ten Hoeve

- Brigitte van der Feen

- Ton van der Velden

- Hans Sas

- Dick van de Berg

- Jan Wubbema

- Peter Hartendorf

- Mia Kamminga-Bosma

- Christiaan Zandt

- Henk Hofman

- Jan Dirk Imelman

- Henk van Vreden

- Kees de Ridder

- Broeder Hugo

De wethouder geeft aan dat er een zeer goede inbreng is geweest vanuit de bevolking en de werkgroep heeft voorzien van veel input. De werkgroep kan hiermee flink aan de slag De eerste resultaten zullen zo mogelijk voor de zomervakantie nog worden teruggekoppeld aan de bevolking. Hij dankt de bevolking voor hun aanwezigheid en inbreng en sluit de avond daarmee af.