Gemeente Purmerend
Commissie Algemene Zaken op 20 mei
14 mei 2010
Waar wordt onder andere over gesproken:
Extra legesheffing bij vermissing reisdocumenten of rijbewijs
Gemeenten kunnen een extra vergoeding vragen (leges) als bij de
aanvraag van een nieuw rijbewijs of reisdocument het vorige document
niet kan worden getoond. Bijvoorbeeld als dat rijbewijs of paspoort
kwijt of gestolen is. Deze extra leges brengt de gemeente in rekening
vanwege het extra werk dat dit met zich mee brengt. De raad had bij de
legesverordening 2010 besloten dat het tarief bij vermissing EUR 37,25
moet zijn. En dat de extra legesheffing niet geldt in geval van
vermissingen door diefstal, inbraak of beroving. Het niet meer heffen
van deze extra leges betekent
echter voor de gemeente Purmerend een verlies van EUR 14.900. Dit moet
worden gecompenseerd uit de algemene middelen. Daarbij komt dat in veel
gevallen de verzekeringsmaatschappij de extra leges aan de burger
vergoedt bij diefstal. De raad
wordt nu gevraagd om te kiezen tussen:
1. Geen extra leges heffen als het vorige rijbewijs of reisdocument is
vermist door diefstal, inbraak of beroving. Dit betekent dus een
tekort op de begroting dat moet worden opgevangen uit de algemene
middelen.
2. Extra leges blijven heffen als mensen bij de aanvraag van een nieuw
rijbewijs of van een nieuw reisdocument het vorige document niet
kunnen tonen.
Onderzoeksrapport over Jongerenloket
Het Jongerenloket is door de gemeente opgezet om vroegtijdige
schoolverlaters (zonder diploma) te ondersteunen om alsnog een
startkwalificatie (vakdiploma) te behalen en een baan te vinden. De
rekenkamercommissie ziet het maatschappelijke
belang in van het voorkomen dat jongeren afhankelijk worden van een
uitkering. Dit belang was voor de rekenkamercommissie de grootste
drijfveer om te onderzoeken of het Jongerenloket werkt.
De rekenkamercommissie van de gemeente Purmerend bood de raad in april
het onderzoeksrapport over het Jongerenloket aan. In tegenstelling tot
eerdere berichtgeving wordt het rapport eerst besproken in de commissie
Algemene Zaken en vervolgens in de raadsvergadering van 29 mei.
Plaats en tijd: raadzaal van het stadhuis, Purmersteenweg 42, 20.00
uur.
De volledige agenda en vergaderstukken vindt u bij poltiek en bestuur.
Een onderwerp wordt in principe eerst in één van de commissies
besproken. De commissie geeft een advies aan de raad. De raad neemt een
besluit.