Ingezonden persbericht


Persbericht
Zoetermeer, 20 mei 2010

Financieel onheil voor vervoersbedrijven door nieuw EU belastingsysteem Tientallen miljoenen euro's schade door grote problemen buitenlandse BTW

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO luiden de noodklok over het nieuwe systeem voor terugvragen van in het buitenland betaalde btw. Ict-problemen tussen de belastingdiensten binnen Europa vertragen de uitbetaling van de geclaimde btw. Nederlandse vervoerders komen hierdoor in grote financiële problemen. TLN en EVO berekenen de bedragen die Nederlandse bedrijven tegoed hebben op enkele tientallen miljoenen Euro's. Tot vorig jaar moesten ondernemingen hun betaalde btw in het buitenland schriftelijk terugvorderen in het land zelf. Maar de Europese Unie (EU) heeft besloten dat bedrijven sinds 1 januari 2010 de aanvragen digitaal via de nationale belastingdiensten moeten indienen. De nationale belastingdiensten verwerken de digitale aanvragen vervolgens met elkaar. In de praktijk blijkt het nieuwe digitale loket van de Nederlandse belastingdienst onvoldoende te werken. In de praktijk blijkt de Belastingdienst nog niet geheel berekend op haar nieuwe taak. Het nieuwe digitale loket bij de fiscus waar bedrijven de aanvragen kunnen indienen werkt niet altijd naar behoren

Ook in andere lidstaten werkt het nieuwe systeem slecht. De fiscus heeft richting TLN en EVO aangegeven al maanden te werken aan een oplossing voor alle problemen met de nieuwe regelgeving. Maar de problemen voor veel vervoerders stapelen zich echter wel op. Vooral vervoerders die vaak in het buitenland tanken en hierdoor veel buitenlandse btw moeten terugvragen, zijn gedupeerd. Door deze gang van zaken krijgen transportbedrijven een steeds groter wordend liquiditeitsgat. Vooral voor bedrijven die er al financieel zwak voorstaan, kan dit een probleem opleveren. TLN en EVO noemen deze vertraging zeer zorgwekkend want het gaat hier om 2 tot 3 % van de omzet. Er zijn bij TLN en EVO schrijnende gevallen bekend zoals een ondernemer die nog een tegoed van ¤ 500.000 heeeft uitstaan.

TLN en EVO wijzen erop dat hoe langer het duurt voordat een bedrijf zijn aanvraag kan indienen, hoe langer het bedrijf op zijn geld moet wachten. Juist in deze tijd - waarin ook het vakantiegeld moeet worden uitgekeerd - is liquiditeit van wezenlijk belang. De organisaties luiden daarom de noodklok en roepen de Belastingdienst op om op de kortst mogelijke termijn tot een praktische en werkbare oplossing te komen. Als alternatieven stellen zij voor:
* Laat bedrijven de openstaande buitenlandse btw in mindering brengen op de af te dragen Nederlandse btw
* Ga over tot vooruitbetaling op basis van een voorschotsysteem
* Ga desnoods voorlopig terug naar het oude systeem van papieren aangiftes en kom met een tussenoplossing op basis van een voorschotsysteem

TLN en EVO hebben de problematiek de afgelopen maanden al herhaaldelijk onder de aandacht gebracht bij de Belastingdienst.
---