SGP


CPB-cijfers: economisch daadkrachtig, sociaal solide

Persbericht
20 mei 2010

De SGP heeft het verkiezingsprogramma door laten rekenen door het CPB. Daaruit blijkt dat het programma economisch daadkrachtig is en sociaal solide. Economische daadkrachtig omdat als het beleid van de SGP de komende vier jaar uitgevoerd wordt een netto bezuiniging gehaald wordt van 18 miljard euro in 2015 en 29 miljard euro op lange termijn. Economisch daadkrachtig ook omdat ondanks bezuinigingen de economische groei gestimuleerd wordt met 3,25%, de werkgelegenheid stijgt met 2,5% en er extra geld komt voor kerntaken van de overheid zoals onderwijs en innovatie, bereikbaarheid, veiligheid, defensie en duurzaamheid. Sociaal solide omdat de zwakken in de samenleving ontzien worden. De overheid dient, juist in moeilijke tijden, een schild der zwakken te zijn. De SGP combineert daardoor het goede van links (oog voor hen die steun nodig hebben) met het goede van rechts (oog voor een gezond economisch beleid).

De afgelopen tien jaar heeft de regering niet gedaan wat ze moest doen: orde op zaken stellen op het terrein van de overheidsfinanciën. In plaats van noodzakelijke maatregelen nemen, gaf men juist extra geld uit. Het leek goed te gaan, maar dat kwam slechts omdat men slecht financieel beleid maskeerde door iedereen massaal de arbeidsmarkt op te jagen. Men deed wat men niet moest doen: gezinnen ontwrichten in plaats van steunen. Miljarden werden er in stimulerende maatregelen gepompt zoals de verdubbeling van de subsidies op kinderopvang en de toename van de fiscale voordelen van tweeverdieners. Dat moet anders en dat kan anders. Dat blijkt uit de doorrekening van het CPB. Afschaffing van de subsidies op de kinderopvang en de combinatiekorting levert bijna 4 miljard euro op. Door gelijktijdige verlaging van de eerste schijf in het belastingstelsel is het effect van deze maatregelen op de werkgelegenheid nihil.

De SGP wil juist gezinnen steunen door:

- Onderzoek naar invoering sociale vlaktaks met gelijke belastingen voor een- en tweever-dieners (nu betalen eenverdieners bij een gelijk totaal inkomen tot 80% meer belasting).

- Verhoging van het kindgebonden budget (gefinancierd door de verlaging van de subsidies op de kinderopvang zodat iedereen van deze gelden profiteert).

- Verhoging van de alleenstaande ouderkorting.
- Een eigen risico in de zorg dat inkomensafhankelijk is.

De SGP investeert 2,6 miljard extra in onderwijs en innovatie. Daar moeten we de komende jaren veel meer aandacht en geld aan besteden. De verdiencapaciteit van de Nederlandse economie is te klein. Nederland moet het hebben van concurrentie op kwaliteit. Daarvoor zijn meer investeringen in kennis hard nodig in bijvoorbeeld:
- Beter gekwalificeerd en betaald personeel.
- Aanpak van voortijdig schoolverlaten en tegengaan van lesuitval.
- Meer maatwerk en begeleiding in het beroepsonderwijs.
- Tweejarige masters en mogelijk maken topuniversiteiten.
- Meer geld voor toponderzoek.

- Versterken eerste geldstroom universiteiten.

Die investeringen betalen zich ruim terug. Want de maatregelen leiden volgens het CPB tot een extra groei van 3,25% bbp. Het totale programma van de SGP leidt ook tot meer werkgelegenheid. In totaal neemt die volgens het CPB toe met 2,5%.

Verder investeert de SGP 4,7 miljard extra in:

- Meer politie: investeringen in veiligheid zijn hard nodig.
- Betere defensie: er is al veel te veel gekort.
- Meer duurzame energie: zonder stimulans krijgen we nooit een goede energievoorziening.

- Kansen voor ouderen: alleen bij eerlijke kansen zijn AOW maatregelen gerechtvaardigd.

- Marktconforme beloning in de zorg: teveel harde werkers worden onderbetaald.

De SGP neemt een groot aantal maatregelen om de netto bezuiniging van 18 miljard in 2015 en 29 miljard op lange termijn te halen. Belangrijke maatregelen zijn:

- Beperken van subsidies voor bijvoorbeeld abortusklinkinieken, emancipatie, kinderopvang, cultuur, publieke omroep.
- Minder afdrachten aan de EU.

- Een flexibeler en kleinere overheid.

- Korting op gemeente- en provinciefonds.

- Efficiëntere besteding middelen onderwijs en innovatie.
- Betere aansturing zorg en aanpak topsalarissen zorg.
- Meer eigen verantwoordelijkheid in de zorg.
- AOW naar 67, fiscalisering AOW en beperken fiscale aftrekbaarheid opbouw pensioenen.

- Introductie van een bankbelasting om risicovolle transacties tegen te gaan.

Overigens zijn wij van mening dat de inschattingen van het CPB soms te beperkend zijn. Dit geldt met name voor loonmatiging en de te bereiken efficiëntiewinst bij de overheid. Onze inschatting is dat deze maatregelen tot een extra besparing kunnen leiden van 3,5 miljard euro. De door het CPB ingeschatte verhoging van de microlasten van huishoudens kan daardoor gehalveerd worden naar een niveau van 4,5 miljard euro (0,25% per jaar).

Overige belangrijke effecten van het SGP-programma zijn:
- Daling filedruk met 45% door invoering rekeningrijden.
- Verdubbeling van het aandeel duurzame energie van 7 naar 14% en daling van de C02 uitstoot met 13% extra.

- Op termijn verdwijnen van de scheefgroei op de huurmarkt waardoor meer huurwoningen beschikbaar komen.
Tenslotte, wat wil de SGP niet:

- Verhoging van belastingtarieven op arbeid en winst, die moeten juist naar beneden;

- Beperking van de hypotheekrenteaftrek in de komende vier jaar: dat moet structureel opgelost worden via een sociale vlaktaks en niet als bezuiniging ingeboekt worden (het is dan een ordinaire crisistaks op kosten van de huizenbezitter);

- De Nederlandse burger opzadelen met nog grotere problemen door net te doen of niet fors bezuinigd moet worden.

Klik op de link om het rapport te lezen.
http://www.cpb.nl/nl/pub/cpbreeksen/bijzonder/85/