Dura Vermeer
RijnGouwelijn Oost
Gouda - Alphen aan den Rijn - 20 mei 2010
Combinatie Dura Vermeer - Imtech krijgt opdracht RijnGouwelijn Oost
ProRail heeft de werkzaamheden aan de RijnGouwelijn Oost tussen Gouda
en Alphen aan den Rijn gegund aan combinatie Dura Vermeer - Imtech.
Dura Vermeer (Dura Vermeer Railinfra, Dura Vermeer Beton- en Waterbouw
en Dura Vermeer Infrastructuur) zal de civieltechnische activiteiten
voor haar rekening nemen en Imtech (Imtech Infra) zal verantwoordelijk
zijn voor de technologie. Nog voor de zomer starten de eerste
werkzaamheden. Met omwonenden en andere belanghebben zal daarover
tijdig worden gecommuniceerd.
De RijnGouwelijn Oost loopt van Gouda tot de westrand van Leiden.
Tussen Gouda en Alphen komen drie nieuwe haltes: Goudse Poort,
Waddinxveen Zuid en Boskoop Snijdelwijk. Daarnaast worden bestaande
stations verbeterd. Ook wordt hier en daar dubbel spoor aangelegd waar
treinen elkaar kunnen passeren.
Als het oostelijk deel klaar is, gaat er een nieuwe generatie
superstille lightrailtreinen rijden, en wordt de frequentie verdubbeld.
Het totale project RijnGouwelijn wordt tot 2015 in opdracht van de
provincie Zuid-Holland gerealiseerd. De lijn loopt van Gouda via Alphen
en Leiden tot aan de kust, en krijgt op die route ruim twintig haltes:
in Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Alphen aan den Rijn, Zoeterwoude,
Hazerswoude, Leiden en Oegstgeest. Zo biedt de lijn dan een goede
ontsluiting van de regio en een snel en comfortabel alternatief voor de
auto.
Ambities waarmaken
De combinatie Dura Vermeer (vertegenwoordigd door Dura Vermeer
Railinfra, Dura Vermeer Beton- en Waterbouw en Dura Vermeer
Infrastructuur) - Imtech voert een groot deel van het vernieuwings- en
onderhoudscontract uit dat onder andere bestaat uit spoorvernieuwing,
nieuwbouw perrons, perronaanpassingen (heavyrail geschikt maken voor
lightrail), diverse grondwerkzaamheden, realisatie van een compleet
nieuwe emplacement in Alphen a/d Rijn en aanleg inhaalsporen. Hiermee
wordt de ambitie van ProRail waargemaakt: afgestemd op nieuwe
dienstregeling, oog voor veiligheid, levensduurverlenging van het spoor
en rekening houden met mogelijkheden voor toekomstige
hoofdspooruitbreiding. Imtech zorgt voor de wisselverwarming, inclusief
de benodigde energievoorziening. Bij het onderstation in Alphen aan de
Rijn wordt de tractie uitgebreid. Tevens zal Imtech de nodige
omleggingen en aanpassingen aan ondergrondse Infra voor zijn rekening
nemen.
Omdat er nog meer werk voor dit traject gepland staat, houdt de
combinatie Dura Vermeer - Imtech in haar planning nu al rekening met
mogelijkheden voor optimale logistieke afstemming. De komende maanden
onderzoekt de combinatie Dura Vermeer - Imtech tevens op welke manier
dit project zo duurzaam mogelijk uitgewerkt en uitgevoerd kan worden.
In het keuzetraject voor inzet onderaannemers zal dit een belangrijke
wegingsfactor zijn.