Dura Vermeer RijnGouwelijn Oost

Gouda - Alphen aan den Rijn - 20 mei 2010

Combinatie Dura Vermeer - Imtech krijgt opdracht RijnGouwelijn Oost

ProRail heeft de werkzaamheden aan de RijnGouwelijn Oost tussen Gouda en Alphen aan den Rijn gegund aan combinatie Dura Vermeer - Imtech.

Dura Vermeer (Dura Vermeer Railinfra, Dura Vermeer Beton- en Waterbouw en Dura Vermeer Infrastructuur) zal de civieltechnische activiteiten voor haar rekening nemen en Imtech (Imtech Infra) zal verantwoordelijk zijn voor de technologie. Nog voor de zomer starten de eerste werkzaamheden. Met omwonenden en andere belanghebben zal daarover tijdig worden gecommuniceerd.

De RijnGouwelijn Oost loopt van Gouda tot de westrand van Leiden. Tussen Gouda en Alphen komen drie nieuwe haltes: Goudse Poort, Waddinxveen Zuid en Boskoop Snijdelwijk. Daarnaast worden bestaande stations verbeterd. Ook wordt hier en daar dubbel spoor aangelegd waar treinen elkaar kunnen passeren.

Als het oostelijk deel klaar is, gaat er een nieuwe generatie superstille lightrailtreinen rijden, en wordt de frequentie verdubbeld.

Het totale project RijnGouwelijn wordt tot 2015 in opdracht van de provincie Zuid-Holland gerealiseerd. De lijn loopt van Gouda via Alphen en Leiden tot aan de kust, en krijgt op die route ruim twintig haltes: in Gouda, Waddinxveen, Boskoop, Alphen aan den Rijn, Zoeterwoude, Hazerswoude, Leiden en Oegstgeest. Zo biedt de lijn dan een goede ontsluiting van de regio en een snel en comfortabel alternatief voor de auto.

Ambities waarmaken
De combinatie Dura Vermeer (vertegenwoordigd door Dura Vermeer Railinfra, Dura Vermeer Beton- en Waterbouw en Dura Vermeer Infrastructuur) - Imtech voert een groot deel van het vernieuwings- en onderhoudscontract uit dat onder andere bestaat uit spoorvernieuwing, nieuwbouw perrons, perronaanpassingen (heavyrail geschikt maken voor lightrail), diverse grondwerkzaamheden, realisatie van een compleet nieuwe emplacement in Alphen a/d Rijn en aanleg inhaalsporen. Hiermee wordt de ambitie van ProRail waargemaakt: afgestemd op nieuwe dienstregeling, oog voor veiligheid, levensduurverlenging van het spoor en rekening houden met mogelijkheden voor toekomstige hoofdspooruitbreiding. Imtech zorgt voor de wisselverwarming, inclusief de benodigde energievoorziening. Bij het onderstation in Alphen aan de Rijn wordt de tractie uitgebreid. Tevens zal Imtech de nodige omleggingen en aanpassingen aan ondergrondse Infra voor zijn rekening nemen.

Omdat er nog meer werk voor dit traject gepland staat, houdt de combinatie Dura Vermeer - Imtech in haar planning nu al rekening met mogelijkheden voor optimale logistieke afstemming. De komende maanden onderzoekt de combinatie Dura Vermeer - Imtech tevens op welke manier dit project zo duurzaam mogelijk uitgewerkt en uitgevoerd kan worden. In het keuzetraject voor inzet onderaannemers zal dit een belangrijke wegingsfactor zijn.