Wärtsilä en IHC Merwede zorgen voor verlenging levensduur schepen

20/05/2010 10:00

Wärtsilä Netherlands B.V.

Wärtsilä en IHC Merwede bundelen krachten voor verlenging levensduur van schepen met Bolnes en Smit Bolnes motoren

Wärtsilä Netherlands (WNL) en IHC Parts & Services, onderdeel van IHC Merwede, zijn een samenwerking aangegaan op het gebied van life cycle support voor schepen met Bolnes en Smit Bolnes motoren. Het gaat hier voornamelijk om baggerschepen. De partijen combineren hun kennis, expertise en kracht om deze schepen wereldwijd te onderhouden teneinde de levensduur te verlengen, de eigenaarkosten te reduceren en te voldoen aan de laatste milieuwetgeving.

Schepen met Bolnes en Smit Bolnes motoren aan boord zijn gemiddeld 30 jaar en ouder. De fabrieken die deze motoren bouwden, zijn jaren geleden gesloten en daarom wordt het steeds moeilijker om aan onderdelen te komen, terwijl er nog ruim 300 schepen met (Smit) Bolnes motoren operationeel zijn. Het meest waardevolle van een baggerschip zijn daarbij de componenten, die specifiek voor het baggeren worden gebruikt en systemen voor de voorstuwing en energievoorziening

Binnen de samenwerking tussen IHC Parts & Services en Wärtsilä biedt IHC Parts & Services de volledige upgrade oplossing voor het schip, inclusief baggercomponenten en scheepsservice (full service provider). Wärtsilä draagt zorg voor totaal onderhoud-/ en upgrade-pakketten voor de volledige voortstuwing; van motor, automation tot aan schroef.

"Een IHC Merwede baggerschip gaat over het algemeen 30 jaar mee en wordt daarna afgeschreven. IHC Parts & Services en Wärtsilä kunnen dit verlengen met minimaal 10 tot 20 jaar dankzij het life cycle support programma, waarbij het schip tevens aan de laatste milieueisen voldoet. Upgrade pakketten en maximale beschikbaarheid van reserveonderdelen voor de totale uitrusting aan boord zorgen hiervoor" vertelt Henk Kleef, Manager Business Development IHC Parts & Services.

Dan Veen, Manager Sales Services Benelux WNL vult aan: "Zeker gezien de huidige marktsituatie is het upgraden van een bestaand schip het onderzoeken waard. Met een gedegen onderzoek door onze experts wordt er gedetailleerd in kaart gebracht wat de mogelijkheden en kosten zijn om de levensduur van het volledige schip te verlengen."

Door dit technisch onderzoek en life cycle support kunnen de onderhoudskosten beheersbaar blijven, doordat de intervallen tussen onderhoudsbeurten verlengd worden. Daarnaast kunnen de hoge kosten van ongepland onderhoud tot een minimum beperkt worden en kunnen brandstofbesparingen gerealiseerd worden.

Tenslotte biedt deze unieke samenwerking tussen IHC Merwede en Wärtsilä nog een aantal voordelen voor de klant: één aanspreekpunt, één totaalpakket voor het hele schip en servicepunten in meer dan 70 landen wereldwijd.

Profiel Wärtsilä

Wärtsilä is in de maritieme en energiemarkten wereldleider van complete voortstuwings- en energieoplossingen voor de gehele productlevensduur. Door de nadruk te leggen op technologische innovaties en het nastreven van optimale efficiëntie, maximaliseert Wärtsilä de milieuvriendelijke en economische prestaties van de schepen en energiecentrales van zijn klanten.

In 2009 heeft Wärtsilä met ruim 18.000 medewerkers een omzet behaald van EUR 5,3 miljard. Wärtsilä heeft wereldwijd 160 vestigingen in 70 landen en staat genoteerd aan de NASDAQ OMX in Helsinki, Finland.

Profiel IHC Merwede

IHC Merwede richt zich op de voortdurende ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de gespecialiseerde maritieme sector. Met haar decennialange ervaring is IHC Merwede wereldmarktleider als leverancier van efficiënte schepen en equipment voor bagger- en mijnbouwactiviteiten. De onderneming wordt tevens erkend als een uitstekende leverancier van custom-built schepen en materieel voor de offshore markt.

IHC Merwede heeft brede expertise in huis op het gebied van het ontwerp en de bouw van innovatieve schepen en geavanceerde equipment, evenals de daarbij behorende life cycle support. De geïntegreerde, systematische aanpak heeft geleid tot optimaal functionerende producten en langdurige partnerships. Tot de brede klantenkring van de onderneming behoren baggerbedrijven, olie- en gasconcerns, offshore contractors en overheden.

IHC Merwede heeft meer dan 3.000 werknemers op verschillende locaties in Nederland, China, Frankrijk, India, Kroatië, het Midden-Oosten, Nigeria, Rusland, Servië, Singapore, Slowakije, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

Dankzij voortdurende investeringen in R? blijft technologische innovatie voor de onderneming de solide basis vormen. Op deze manier draagt IHC Merwede tevens bij aan een duurzaam milieu.





http://www.wartsila.com/netherlands