Inspectie Verkeer en Waterstaat
IVW: Gevaarlijke stoffen onvoldoende zichtbaar aan boord van ferryschepen
Nieuwsbericht | 20-05-2010
Volgens een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is
onvoldoende zichtbaar wat er aan gevaarlijke stoffen en voor zee
verontreinigende stoffen aan boord is van ferryschepen. Bekendheid van
hoeveelheden en gevaarzetting van deze goederen is van belang voor de
juiste plaatsing van de goederen aan boord van het schip en voor
hulpverleners en bemanning bij de bestrijding van calamiteiten. Gezien
de mogelijke ernstige gevolgen voor bemanning, schip en/of milieu gaat
IVW bij de handhaving extra aandacht besteden aan deze overtredingen.
IVW heeft bij 270 uitgaande trailers en tankcontainers op ferryschepen
die varen tussen Nederland en het Verenigde Koninkrijk de documenten
met betrekking tot gevaarlijke en verontreinigende stoffen aan boord
van het schip en per afzonderlijke zending bestudeerd. Daaruit bleek
dat in 6 procent van alle laadeenheden het bijkomend gevaar niet
vermeld werd op de laadlijst van het schip (manifest). In het geval van
verontreinigende stoffen werd van 9 procent van de trailers en
tankcontainers het risico van vervuiling van zee niet vermeld op de
laadlijst.
Vooral de stuwadoor, onderdeel van de reder, die de trailers en
tankcontainers overbrengt van wal naar schip, veroorzaakte de fouten.
Bij de trailers en tankcontainers aan boord met ontvlambare stoffen was
van 36 procent het vlampunt niet vermeld op de laadlijst. De afzenders
van de zendingen hadden in 1 procent van alle zendingen dit niet juist
doorgegeven. In het geval van verontreinigende stoffen hadden de
afzenders in 2 procent van alle zendingen de gegevens niet juist
doorgemeld.