Datum 20 mei 2010 -
Uitkomsten van evaluatie van zelfregulerende maatregel in de
1
luchtvaartsector
Geachte voorzitter,
Op 22 december 20051 heeft mijn voorgangster, mevrouw M. Schultz van
Haegen, u geïnformeerd over de wijze waarop de luchtvaartsector via
zelfregulering preventief optreedt tegen het misbruik van alcohol, drugs en
medicijnen door het vliegend personeel.
Samen met de sector is een protocol opgesteld met preventieve maatregelen,
waarvan de luchtvaartmaatschappijen hebben toegezegd die te zullen inzetten.
Dit protocol is eind 2005 ondertekend door 11 luchtvaartmaatschappijen.
Anno 2010 zijn er van de 11 maatschappijen nog zeven2 over, de andere vier
maatschappijen bestaan niet meer.
Eind 2009 heb ik het effect van het protocol geëvalueerd om op basis van de
resultaten te zien of zelfregulering op dit specifieke deelterrein van de luchtvaart
effectief is en of het verantwoord is het protocol uit te breiden naar andere
sectoren in de luchtvaart waarbij veiligheid een belangrijke rol speelt.
Resultaten evaluatie
Geconcludeerd wordt dat het protocol positief heeft gewerkt:
- Vliegend personeel geeft aan op het gebied van kennis, houding en gedrag
positief te zijn beïnvloed door de maatregelen die de eigen maatschappij heeft
genomen. Het vliegend personeel wil geïnformeerd blijven over de risico's van
het gebruik van medicijnen, alcohol en drugs;
- Het protocol biedt handvatten om misbruik tegen te gaan;
- Een klein percentage blijkt zich niet altijd aan de strenge regels te houden.
Het protocol biedt de mogelijkheid om gericht op deze gesignaleerde
"negatieve" aspecten in te gaan en deze aan te pakken;
- De luchtvaartmaatschappijen geven aan, dat het protocol een beter
instrument is om misbruik van medicijnen, alcohol en drugs te voorkomen
dan het instrument van handhaving. Daarnaast is het van belang dat eigen
verantwoordelijkheid en sociale controle hierin duidelijk naar voren komt.
1 Kamerstuknr. 30 300 XII nr. 36
2 Heli Holland, Helicon, Interstate Airlines, KLM, MAA, Martinair en Transavia.com
a
agina 1 van 2
P
Acties op korte termijn
Datum
Samen met de luchtvaartmaatschappijen, die hebben ondertekend, zullen in het
kader van het protocol twee acties worden opgepakt, die uit de evaluatie naar Ons kenmerk
voren zijn gekomen: VENW/DGLM-2010/501
- De informatie over medicijngebruik
Gezien de grote variatie in medicijnen is het moeilijk om op eenvoudige wijze
de negatieve bijwerkingen ervan vast te leggen. Zeker als het gaat om
combinaties van medicijnen of medicijnen die in het buitenland zonder
doktersvoorschrift kunnen worden gekocht. Met behulp van artsen /
aeromedical examiners moet onderzocht worden of mogelijk door bundeling
van groepen medicijnen een duidelijk overzicht te maken is van eventuele
bijwerkingen die negatieve invloed hebben op het vliegen .
- Hulp van de grotere maatschappijen aan kleinere maatschappijen.
De hoeveelheid maatregelen uit het protocol vormt een struikelblok voor de
kleinere luchtvaartmaatschappijen. Zij beschikken over te weinig middelen en
mankracht om zelf materiaal te ontwikkelen. De grote
luchtvaartmaatschappijen hebben toegezegd de kleinere luchtmaatschappijen
te helpen door informatiemateriaal beschikbaar te stellen via een soort
toolbox.
Uitdagingen in de komende jaren
Gezien de resultaten van de evaluatie ben ik voornemens om in de komende
jaren de volgende acties te ondernemen:
- Invoeren van het protocol bij mogelijk álle maatschappijen die het protocol
nog niet hebben ondertekend. (Nederland heeft ruim 25 gecertificeerde
luchtvaartmaatschappijen. Het percentage dat al heeft ondertekend vormt
echter circa 95% van deze sector.) Het grote aantal kleine maatschappijen
zou ik ook graag willen laten participeren in deze vorm van zelfregulering.
- Concretiseren van assistentie door grote maatschappijen aan kleine
maatschappijen;
- Indien mogelijk een medisch overzicht maken voor medicijngebruik;
- Protocol invoeren bij de verkeersleiders;
- Protocol invoeren bij de onderhoudsbedrijven;
- Protocol invoeren bij andere sectoren in de luchtvaart in later stadium
(grondafhandelaars, tankbedrijven etc.);
- Protocol op maat invoeren bij sectoren in de General Aviation.
Uiteraard zullen de deelnemende organisaties / bedrijven zelf het protocol moeten
verankeren in hun veiligheidmanagementsysteem.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat