Meer blauw niet ten koste van preventie door burgers en bedrijven

20/05/2010 08:00

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

In de aanloop naar de verkiezingen hebben alle politieke partijen wel een plan voor de uitbreiding van de politie. De partijen doen er goed aan om evenveel aandacht te schenken aan de inzet van burgers en bedrijven voor het waarborgen van onze veiligheid. Dat zegt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) naar aanleiding van een analyse van de verkiezingsprogramma's van de elf grootste partijen.

Meer buurtagenten in de grote steden, extra agenten op het platteland, een wijkagent voor iedere buurt, één nationale politie. In de veiligheidsparagrafen van de verkiezingsprogramma's van de elf grootste politieke partijen voeren plannen voor de toekomst van de politie de boventoon. De pleidooien voor uitbreiding van het politieapparaat variëren van 1500 (SP) tot 10.000 (PVV) extra agenten op straat.

Preventie goedkoper

'Om onze veiligheid te verbeteren, zijn investeringen in preventieve aanpakken net zo belangrijk als het uitbreiden van blauw op straat', zegt Ida Haisma, directeur van het CCV. Dat zou bovendien goedkoper kunnen uitpakken. Burgers kunnen namelijk een actieve rol spelen in het voorkomen van criminaliteit en overlast, zonder dat daar politie-inzet aan te pas hoeft te komen. 'Door je huis te beveiligen volgens de normen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen, neemt de kans op inbraak met 90% af. En buurtbemiddeling heeft in 70% van de gevallen van burenconflicten succes.' Bij (jongeren)buurtbemiddeling treden vrijwilligers op als mediators in buurtconflicten over bijvoorbeeld woonoverlast of hangjongeren.

Ondernemers kunnen helpen

Ook ondernemers kunnen bijdragen aan het tegengaan van criminaliteit en onveiligheid, weet het CCV. Als beheerder van onder andere het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) ziet het expertisecentrum voor maatschappelijke veiligheid dat ondernemers in samenwerking met gemeente, politie, particuliere beveiliging en brandweer maatregelen kunnen inzetten die de onveiligheid aantoonbaar verminderen. Zo bleek recent nog (uit onderzoek dat de DSP-groep in opdracht van het CCV uitvoerde) dat criminaliteit in winkelgebieden en bedrijventerreinen met het KVO-certificaat 5 tot 10 procent daalt. Volgens een trendanalyse van het CCV worden in KVO-gebieden gemiddeld 25 verschillende veiligheidsmaatregelen genomen.

Brandweer als voorbeeld

Eerder dit jaar kondigde de brandweer een nieuwe koers aan, waarin de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven een centrale rol speelt. Daar kan het nieuwe kabinet nog wat van leren, vindt Ida Haisma. 'Roepen om meer blauw op straat klinkt natuurlijk stoer. Maar samenwerking tussen politie, burgers, bedrijven kan pas echt een zinnige én zuinige bijdrage leveren aan onze veiligheid.'

Over het CCV

Het CCV ontwikkelt en promoot aanpakken om maatschappelijke veiligheid te vergroten. Als expertisecentrum stimuleert het centrum publiek-private samenwerking op het gebied van maatschappelijke veiligheid. Ook het signaleren van nieuwe ontwikkelingen behoort tot de kerntaken van CCV.





http://www.hetccv.nl