Ingezonden persbericht

Persbericht

Ouderwets juichen favoriet bij Nederlanders
Vreemde dansjes en shirt uittrekken scoren laag

De Bilt, 20 mei 2010 ­ Salto's of humoristisch bedoeld juichen ten spijt, het klassiek uitbundig zwaaien met de armen in de lucht, zoals René van de Kerkhof dat deed tijdens het WK in 1978, is voor Nederlanders de favoriete juich van voetballers. Dit blijkt uit onafhankelijk, representatief onderzoek uitgevoerd in opdracht van supermarktketen PLUS onder 503 Nederlanders in het kader van de WK Juichbandjes spaaractie van PLUS.

Ouderwets met twee armen in de lucht op en neer huppen en dan voor een omarming naar de medespelers rennen. Voetballers die op deze manier juichen, worden door het Nederlandse volk gewaardeerd met het hoogste rapportcijfer: 7,2. Het klassieke omhoog werpen van de armen laat hiermee moderne juichversies achter zich. Vrouwen blijken het juichen met de armen in de lucht daarbij zelfs iets hoger te waarderen (7,4) dan mannen (7,1). Ook de spontane, hartstochtelijke oerkreet van de Italiaan Tardelli op het WK van 1982 doet het goed met een waardering van 6,8.

Juichen 'met voorbedachten rade'
De moderne varianten van het vieren van een doelpunt, zoals de robotdance van Peter Crouch (5,3), de 'bokser' van Lee Bradbury (4,8), of het uittrekken van het voetbalshirt (4,6) scoren beduidend lager onder Nederlanders. Uitzondering vormen jongeren tot 30 jaar. Zij beleven aan voetballers die juichen als een bokser (11%) of robot (10%) tot drie en vijf keer zo veel plezier als vijfenveertigplussers (respectievelijk 4% en 2%). Toch kan ook een acrobatische juich (7,1) op waardering rekenen van het Nederlandse publiek. Niet geheel verwonderlijk: Vrouwen waarderen het uittrekken van het shirt hoger dan mannen (5,1 tegen 4,2).

"De eenvoud van de nummer één is kenmerkend voor het klassieke juichen. Individueel, maar toch gezellig. Daarbij komt dat deze juich het meest natuurlijk is. Er is geen voorbedachten rade aan vooraf gegaan, zoals bij een boksende juicher. Nederlanders houden van spontaniteit," zeggen Henk-Jan Grotenhuis en Tim Duyff, juichexperts en auteurs van het boek Het grote juichen.

Top-10 voetbaljuichen
Voor het onderzoek zijn tien opmerkelijke en bekende juichen geselecteerd die vervolgens werden gewaardeerd door Nederlanders. Dit leidde tot onderstaande rangschikking:


1. Het ouderwetse, met twee armen omhoog juichen van René van de Kerkhof tijdens het WK van 1978 (link) (Cijfer 7,2)

2. Het acrobatische juichen van Julius Aghahowa (link) (Cijfer 7,1)

3. Het hartstochtelijk juichen van Tardelli tijdens het WK van 1982 (link) (Cijfer 6,8)

4. Het dansende juichen van Roger Milla tijdens het WK van 1990 (link) (Cijfer 6,0)

5. Paul Cascoigne die te drinken krijgt van ploeggenoten (link) (Cijfer 5,7)

6. Baby wiegen van Bebeto tijdens het WK van 1994 (link) (Cijfer 5,5)

7. De robotdance van Peter Crouch (link) (Cijfer 5,3)

8. De schreeuw in de camera van Maradona (link) (Cijfer 5,0)

9. Het juichen van de boksende Lee Bradbury (link) (Cijfer 4,8)

10. Het shirt uittrekken van Christiano Ronaldo (link) (Cijfer 4,6)

"Extravert juichen zoals we dat kennen bij de Italianen of Argentijnen raakt in Nederland steeds meer ingeburgerd. Er lijkt een tendens naar meer groepsgericht juichen, zoals snel na de goal samen hossen," aldus Grotenhuis en Duyff. Ook het komend WK lijkt wat te beloven als het gaat om juichen. "De van emotie vertrokken kop zullen we weer veel zien. Huilen en lachen tegelijk. En natuurlijk begint het met rennen. De scoresprint. Om de duur van het juichen te rekken. Medespelers volgen, fotografen schieten en camera's snorren!"

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research onder een representatieve groep van 503 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek vond plaats in het kader van de WK Juichcampagne van PLUS die loopt van 20 mei tot 20 juni 2010. Naast een spaarcampagne voor PLUS WK Juichbandjes heeft PLUS in samenwerking met Nickolodeon een WK Juichspel ontwikkeld. Juichen staat hierbij centraal. In het televisieprogramma SuperNick kunnen kinderen in plaats van punten juichbandjes scoren.

De volledige onderzoekstabellen zijn te downloaden via onderstaande links: Klik hier voor de resultaten naar leeftijd Klik hier voor de resultaten naar geslacht Klik hier voor de resultaten naar opleiding

Over PLUS WK Juichbandjes
In de aanloop naar het WK voetbal trapt PLUS op donderdag 20 mei af met de spaarcampagne voor de PLUS WK Juichbandjes. Klanten ontvangen een maand lang bij besteding rubberen armbandjes met prints in de vlagkleuren van de 32 deelnemende landen. Ook ontvangen ze een WK mini vouwfolder. Hierin staan afbeeldingen van de 32 juichbandjes, een WK speelschema, een WK invulschema voor de uitslagen en actievoorwaarden. De WK Juichbandjes kunnen op twee standen worden gedragen, door zowel kinderen als volwassenen. De WK Juichbandjesactie loopt tot 20 juni 2010.

Beeldmateriaal
cid:image001.jpg@01CAF76F.F8EFDC20

Bovenstaande afbeelding is in hoge resolutie te downloaden via deze link.

Over PLUS Retail
PLUS Retail is met 274 supermarkten een belangrijke speler op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. Bij PLUS staan de merkwaarden Aandacht, Kwaliteit, Lokaal en Verantwoord centraal. De eerste PLUS supermarkt werd in 2001 geopend in Boxtel; dezelfde supermarkt waar PLUS in 2010 de nieuwe formule 'PLUS nieuwe generatie' heeft geïntroduceerd. De PLUS Retail organisatie bestaat uit het servicekantoor in De Bilt, drie regionale distributiecentra in Haaksbergen, Ittervoort en Hendrik-Ido-Ambacht en een landelijk distributiecentrum in Middenbeemster. Er werken ruim 1200 medewerkers. PLUS Retail ondersteunt de aangesloten ondernemers maximaal bij de exploitatie van hun bedrijf. De consumentenomzet bedroeg in 2009 ruim 1,9 miljard euro. Meer informatie: www.plus.nl.


* * *