Ministerie van Economische Zaken
Beltarieven moeten beter inzichtelijk worden
Nieuwsbericht | 20-05-2010
"De belangrijkste tariefinformatie bij een telefoonabonnement moet voor
de consument op één webpagina van de telecomaanbieder inzichtelijk
worden. Hiermee moeten de kosten voor de consument duidelijker worden
en eenvoudig vindbaar. Ook zijn abonnementen zo beter te vergelijken."
Dat schrijft minister Van der Hoeven vandaag aan de Tweede Kamer.
Consument heeft moeite met vinden van tariefinformatie
Onderzoek van OPTA en Economische Zaken laat zien dat veel consumenten
in de wirwar van tarieven moeite hebben met het vinden van
tariefinformatie voor bijvoorbeeld hun mobiele telefoonabonnement.
Hierdoor komt de consument soms voor onwelkome verrassingen te staan.
Bijvoorbeeld omdat men niet weet dat een gesprek per minuut wordt
afgerond in plaats van per seconde.
Informatie over beltarieven op één plek te vinden
Een consument die wil weten wat hij gaat betalen voor het bellen naar
0900-nummers, klantenservices, het bellen naar een bepaald land of
bellen binnen/buiten de bundel moet die informatie straks voor zijn
abonnement op één plek kunnen vinden.
Telecomaanbieders ontvangen deze week een brief van OPTA en EZ waarin
de nieuwe regels staan uitgewerkt. OPTA gaat deze verplichting
handhaven. Daarnaast wordt door Van der Hoeven wettelijk geregeld dat
telecomaanbieders basale tariefinformatie tijdens een bestelproces
actief onder de aandacht van de consument moeten brengen.
"Deze basisinformatie mag niet ondersneeuwen in de kleine lettertjes of
een eindeloos lange tarievenlijst", aldus de minister. Door de
informatievoorziening op de sites van de aanbieders te verbeteren kan
de consument zich thuis eenvoudig verdiepen in de verschillende
abonnementen alvorens tot aanschaf over te gaan.
Geen aanwijzingen voor overtredingen mededingingswet
In de brief schrijft de minister verder dat de NMa onderzoek heeft
gedaan naar mogelijke overtredingen van de mededingingswet door de
aanbieders van mobiele telefonie. Er zou sprake zijn van afgestemd
gedrag bij het invoeren van het afrekenen per minuut. Hiervoor zijn
volgens de NMa echter geen aanwijzigen.