Ingezonden persbericht



---


Persinformatie
19 mei 2010

Henk Scheele van Hoeksche Chips
Versmarketeer 2010
Spetterend VersEvent op de Priva Campus in De Lier.

Tijdens het VersEvent woensdagmiddag 19 mei jl. op de Priva Campus in De Lier vond de uitreiking van 'Versmarketeer 2010' plaats. Henk Scheele van de Hoeksche Hoeve heeft voor zijn 'Ambachtelijke Chips' de titel 'Versmarketeer 2010' ontvangen. Rens Groeneveld, voorzitter van de jury, roemde Henk Scheele om het voldoen aan alle criteria: aantoonbaar succes, grote marketingverantwoordelijkheid, vernieuwend concept, een positieve uitstraling voor de sector, succesvolle marktbewerking, onderscheidend zijn, rendement behalen én een actief uitgedragen boodschap.

Top 3: gedegen, onderscheidend en ondernemerschap. De jury had een lastige opdracht om te komen tot een top 3. Zij was onder de indruk van het zeer gedegen uitgewerkte smaakconcept voor aardappelen van Herman Verveld, werkzaam bij aardappelveredelaar HZPC, voor het aardappel smaakconcept Pommonde. Herman eindigde op de 2e plaats.

Hendrik Colpaert eindigde op de 3e plaats voor de duurzame kweekvis Claresse van Anavo Seafood. Na gedegen onderzoek met de WUR is een nieuwe duurzame vissoort ontwikkeld. Een heel degelijk en wetenschappelijk onderbouwd concept met een goede marketingaanpak.

Winnaar Henk Scheele sprong er volgens de jury bovenuit en voldeed aan alle criteria. De winnaar van 2010 heeft álles in zich, klein maar fijn met groot succes, een voorbeeld voor vele ondernemers. De reactie van Henk Scheele: "Ik ben als akkerbouwer verrast en vereerd, die altijd worden verweten niet marktgericht te zijn, om nu Versmarketeer 2010 te zijn! Onze ambitie voor de toekomst? We hebben absoluut de ambitie om naar het buitenland te gaan, onze eerste deal met een Duitse retailer is inmiddels gesloten."

Aanmoedigingsprijs
Omdat de jury het initiatief van Willem & Drees zo'n sterk concept vindt, passend in de huidige tijdsgeest van local-for-local, ontving Willem Treep een speciaal ingestelde aanmoedigingsprijs. Zijn ambitie om op pragmatische idealistische wijze de keten te kantelen, verdient deze erkenning zeker. Echter op grote schaal moet dit concept zich nog bewijzen.

VersEvent
Naast de bekendmaking op het Versmarketeer konden de bijna 300 deelnemers ook speeddaten met experts en marketeers en een drietal inspirerende workshops bezoeken.

Workshop 'Marketing gewoon doen!'
Peter Duijvestein van tomatenkwekerij Gebr. Duijvestein uit Pijnacker vertelde samen met Peter van der Sar van Syntens, hoe hij diverse innovaties heeft uitgevoerd en meer marktgericht is gaan werken met de introductie van diverse productconcepten, zoals het fourpack voor tomaten.

Workshop 'Een kijkje in de keuken van retail'
Leon Schoofs, ex-verkoop/marketingdirecteur bij Unilever, zoomde, samen met Syntens adviseur John van Kessel, in op het opbouwen van een relatie met de retail. Hoe vindt je de juiste contactpersoon? Hoe ontwikkelt zich een professioneel gesprek bij de inkoper? Wat houdt Category management nou eigenlijk in?

Workshop 'Duurzaam aantrekkelijk maken voor uw doelgroep' Creative Director Rob van Gijzelen van het bureau The Farm koppelde creativiteit, commerciële slagkracht én lef aan duurzame ontwikkeling. Hoe maakt u duurzaam relevant en aantrekkelijk voor uw doelgroep? Hij ging in op de traditionele 4 P's (product, prijs, plaats, promotie) en de 3 P's People, Planet en Profit.

Op de VersMarkt kon tenslotte met alle zintuigen kennis gemaakt worden met de genomineerden en hun producten, maar ook met een groot aantal andere versconcepten.

Kortom een inspirerend en leerzaam VersEvent, met volop kans om informeel te netwerken tussen producenten en marketeers, aldus de bezoekers. Onafhankelijke jury
De onafhankelijk jury bestond uit Luuk Ros (Marketing Tribune), Paul Roetenberg (Frederique's Choice en Versmarketeer 2008), Goos Eilander (onderzoeksbureau Trendbox), Rens Groeneveld (Ben & Jerry's), Caroline van Lieshout (About Brands), John van Kessel (Syntens) en Leon Schoofs (Onafhankelijk retailadviseur en ex-marketingdirecteur Unilever).

Organisatoren
Versmarketeer 2010 wil degenen die opvallen in het onderscheidend op de kaart zetten van hun bedrijf, product of merk, alle lof en aanmoediging geven. De organisatie wil ondernemers en managers uit alle verssectoren bij elkaar brengen, en dienen als platform van kennisuitwisseling, informatie en inspiratie. Versmarketeer 2010 stimuleert de food en agri-sector meer marktgericht en vraaggestuurd te werken. De organisatie is in handen van DeltaFocus (organisatieadviesbureau), sense marketing & more (adviesbureau strategische marketing en communicatie) en Mirakuleus ontwerp & communicatie. Partners van Versmarketeer 2010 waren Syntens (kennispartner), Marketing Tribune (mediapartner), het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (sponsor) en de Kennisalliantie.

Foto's: Leo Duijvesteijn

---



Ingezonden persbericht