Ingezonden persbericht


Ruim vijftig procent IT-netwerkcomponenten bij organisaties verouderd

Onderzoek Dimension Data: risico op downtime door gebrek aan netwerk-lifecycle management

Barneveld, 20 mei 2010 - Bedrijven doen nog onvoldoende aan 'life cycle management' van hun netwerkapparatuur. Zo heeft 35 procent van alle netwerkcomponenten de End-of-Sale (EoS) overschreden en bevindt ruim vijftig procent van die middelen zich in de verouderingsfase (voorbij de End-of-Software-Maintenance of de Last-Day-of-Support). Hierdoor lopen organisaties een grotere kans op downtime van hun netwerk. Dit zijn de twee belangrijkste conclusies uit het Network Barometer Report 2010.

Het Network Barometer Report 2010 is gebaseerd op gegevens van 235 Technology Lifecycle Management Assessments (TLM). Deze zijn uitgevoerd bij organisaties van verschillende omvang en in diverse sectoren, wereldwijd verdeeld over vijf continenten. Het rapport bundelt de aandachtspunten voor netwerkoptimalisatie.

Het Network Barometer Report 2010 van Dimension Data toont aan dat bij twintig procent van alle verouderde netwerkapparaten de leverancier de software niet meer ondersteunt (End-of-Software-Maintenance). Dit betekent dat bugs in de software niet meer worden gerepareerd. Van 31 procent van deze hardware loopt het onderhoudscontract af (Last-Day-of-Support). In beide gevallen neemt het risico op verlies van productiviteit voor een organisatie toe.

Steeds meer organisaties komen tot het besef dat ze hun bedrijfskritische infrastructuur goed moeten beheren. Toch tasten nog veel organisaties in het duister over waar ze hun aandacht en middelen op moeten richten om zo effectief mogelijk de risico's te beperken en de Return On Investment (ROI) te vergroten.

"Veel bedrijven lopen grote risico's door hun IT-hardware en netwerkcomponenten over het einde van de levenscyclus heen te tillen", zegt Rich Schofield, Business Development Manager Global Network Integration bij Dimension Data. "Dit kan van invloed zijn op de beschikbaarheid van het netwerk, de netwerkkosten en de algemene bedrijfsstrategie. Het is essentieel voor organisaties om de levenscyclus van hun hardware in kaart te brengen en de leeftijd en levensverwachting te bepalen. De TLM-analyses die voor het Network Barometer Report 2010 zijn uitgevoerd, onthullen dat netwerken met verouderde netwerkcomponenten de productiviteit en efficiëntie van een organisatie kunnen aantasten. IT ondersteunt de bedrijfsvoering en is daardoor een belangrijk instrument voor groeiende organisaties. Organisaties die de levenscyclus van hun apparatuur niet goed in de gaten houden, kunnen er niet langer op vertrouwen dat het netwerk hun bedrijfsprocessen blijft ondersteunen."

De drie belangrijkste thema's in het Network Barometer Report 2010 zijn:
* beveiligingskwetsbaarheden zijn in het algemeen bekend, maar worden niet efficiënt door organisaties aangepakt;
* organisaties moeten gepubliceerde configuratie-best practices gebruiken om de risico's tot een minimum te beperken;
* voor goed netwerkbeheer is meer discipline in lifecycle management nodig.

Voor meer informatie over Dimensiona Data en het downloaden van het Network Barometer Report 2010: www.dimensiondata.com/networkbarometer.

####

Over Dimension Data
Dimension Data plc. (LSE: DDT) is een gespecialiseerde leverancier van IT-diensten en -oplossingen waarmee klanten hun IT-infrastructuur kunnen ontwikkelen, bouwen, ondersteunen en beheren. Het bedrijf combineert expertise in technologieën voor netwerken, convergente communicatie, beveiliging, datacenters, storage, Microsoft en contactcenters met vaardigheden op het gebied van consultancy, integratie en managed services. Hiermee biedt Dimension Data klanten op maat gemaakte oplossingen. Voor meer informatie: www.dimensiondata.com/nl.

Over het Network Barometer Report 2010
Het Network Barometer Report 2010 van Dimension Data geeft een indicatie van de status van netwerken wereldwijd. Het Report verzamelt gegevens van 235 Technology Lifecycle Management Assessments (TLM) die Dimension Data bij organisaties van verschillende omvang en in diverse sectoren in 2009 wereldwijd uitvoerde. Het rapport beoordeelt in hoeverre netwerken klaar zijn om de bedrijfsvoering te ondersteunen. Het rapport doet dit op basis van de analyse van veiligheidsproblemen, end-of-life-status en configuratieafwijkingen van best practice-netwerkelementen.

Over het Technology Lifecycle Management Assessment De Technology Lifecycle Management (TLM) Assessment is een analyse van de IT-infrastructuur. Deze dienst van Dimension Data ontdekt, inventariseert en analyseert netwerkelementen. De TLM identificeert problemen op het gebied van basisconfiguratie, end-of-life en beveiliging, waardoor Dimension Data ze proactief kan oplossen.


---


---