Studie Roland Berger: Europa op kop met windenergie


Maar pioniersmarkt moet evolueren naar volwassen industrie

BRUSSEL, 20100520 -- De markt voor windenergie blijft wereldwijd groeien. Ondanks het feit dat de crisis in 2009 een rem op de groei zette, is de geïnstalleerde kracht 31% hoger dan het jaar voordien. Europa telde vorig jaar maar liefst 76 GW geïnstalleerde windenergiecapaciteit. Roland Berger Strategy Consultants berekende in zijn windenergiestudie (*) dat er tegen 2020 een potentieel is voor 202 GW, ofwel 126 GW extra, meer dan een verdubbeling van het bestaande aanbod. Maar tegelijkertijd ondergaat de industrie een structurele verandering en moeten de pioniers van vroeger snel evolueren naar een mature industrie om niet uit de markt geduwd te worden.

* Europees aandeel in wereldproductie windenergie: 37%
* Tegen 2020 meer dan verdubbeling van windenergieproductie
* Steeds meer energiebedrijven nemen windenergie op in hun portfolio
* De crisis en nieuwe spelers hebben geleid tot een capaciteitsoverschot


Europa op kop
Windenergie speelt een belangrijke rol in het behalen van de 20 20 20-doelstellingen van de Europese Commissie. Van de vooropgestelde 20% energie uit hernieuwbare bronnen zal windenergie goed zijn voor 11 à 14% (in cijfers: 180 GW, waarvan 40 GW offshore). Europa is nu al een voortrekker. Het Europees aandeel in de wereldproductie van windenergie stijgt dit jaar tot 37% (28% in 2009) en Europa zal tot 2013 nog eens meer dan 21,5 miljard euro investeren in propere energie. Bij de vervanging van oude (steenkool)centrales is windenergie momenteel het meest volwassen alternatief met betrekking tot het behalen van de Europese quota's. De grote energiespelers wijden steeds meer aandacht aan dit vakgebied en voegen stelselmatig windenergie aan hun energiemix toe. Iberdola (715 MW), Endesa (685 MW) en edp (670 MW) zijn de grootste spelers op de Europese windenergiemarkt. GDF Suez, het moederhuis van Electrabel, sluit de Europese top10 af met 180 MW. (cijfers 2008, EER, RBSC)

Gediversieerde markt
Een van de gevolgen van die extra aandacht is dat projecten steeds groter worden (de laatste vijf jaar was dit gemiddelde 20%). Ook de druk om de kosten omlaag te brengen en meer standaarden in te voeren neemt alleen maar toe. Uit de studie van Roland Berger Strategy Consultants blijkt dat de sector hierdoor geen andere keuze heeft dan consolidatie. Fabrikanten moeten immers groeien, efficiënter werken en hun kosten verminderen om te overleven. De financiële crisis van 2009 was ook deels verantwoordelijk voor de structurele overcapaciteit. Hierdoor kwam er een bijkomende prijsdruk op onderdelen voor windturbines (-18% tss= contract eind 2008 en 2009). "Fabrikanten van windparken zijn vandaag nog steeds een zeer diverse groep", vertelt Didier Tshidimba, partner bij Roland Berger Strategy Consultants Belgium. "De markt is verdeeld onder de grote industriële spelers (Siemens, GE, Alstom,...) die hun marktaandeel constant doen groeien door overnames, enkele regionale initiatieven en de pioniers die nog niet zijn overgenomen. De huidige marktaandelen bedragen respectievelijk 30%, 17% en 53%. De markt is in beweging en zal zichzelf de komende jaren totaal herschikken."

Doorslaggevende overlevingsfactoren
De experten van Roland Berger komen in de studie verder tot de conclusie dat de windenergiesector zichzelf moet omvormen van een pioniersindustrie naar een conventionele industrie: "Omdat de grote energiebedrijven van deze windparkfabrikanten hetzelfde eisen als wat ze van de conventionele energiesystemen vragen, zal de productontwikkeling in windparken ook in lijn moeten komen met de normale industriële praktijk. Fabrikanten zullen op hun beurt van hun leveranciers verwachten dat ze mee veranderen. Zij moeten immers de fabrikanten helpen om wereldwijd te concurreren, door hun kosten te drukken met standaardisatie en modularisering van hun producten. Hoe nauwer een fabrikant samenwerkt met een energiebedrijf als klant, hoe nauwer hij ook moet samenwerken met zijn voornaamste leveranciers om de gehele waardeketen te optimaliseren", vertelt Roland Berger partner Eric Baart. "Grote industriële groepen zoals Siemens of General Electric, maar ook lokale spelers zullen hun marktaandeel vergroten ten koste van die pioniers. Als die pioniers willen overleven, zou het motto voor hen moeten zijn: Groei en industrialiseer of verdwijn uit de markt."

(*) Roland Berger Strategy Consultants' Windpower Challenges: From Pioneer to Mainstream. Evolution of wind energy markets and implications for manufacturers and suppliers

-----
Roland Berger Strategy Consultants, opgericht in 1967, is een internationaal toonaangevend strategisch consultingbureau: marktleider in Azië en Oost-Europa, nummer 2 in Frankrijk en Duitsland en nummer 3 in West-Europa. Roland Berger Strategy Consultants adviseert bedrijven en multinationals bij alle strategische businesskwesties. De resultaatgerichte en pragmatische aanpak van het bureau resulteert in specifiek implementeerbare sectorgebonden strategieën op maat van de klant.

Roland Berger





Ingezonden persbericht