Politieke partijen transparanter over eigen duurzame bedrijfsvoering


AMSTERDAM, 20100520 -- Politieke partijen zijn transparanter geworden over hun eigen duurzame bedrijfsvoering. Naar aanleiding van de duurzaamheids analyse van Rank a Brand heeft meer dan de helft van de politieke partijen informatie over zijn Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-beleid gepubliceerd op zijn website. Deze publicaties hebben geleid tot een verschuiving in de top 5 van de meest groene en eerlijke partijen. Hoewel D66 het meest duurzame verkiezingsprogramma heeft, scoort GroenLinks de volle punten op de eigen bedrijfsvoering en is daarmee de koploper.

Rank a Brand onderzocht hoe politieke partijen zich inzetten voor `een groene en eerlijke wereld' en beoordeelde zowel de verkiezingsprogramma's als de duurzame bedrijfsvoering op de partijbureaus zelf. Onderzoekleidster Imke van Schaaijk: "Het hebben van standpunten over een duurzame en eerlijke wereld is één ding. Maar een partij die zich hard maakt voor duurzame energie en op het landelijk bureau zelf geen groene elektriciteit gebruikt, is niet serieus te nemen".

Uit de analyse van Rank a Brand blijkt dat GroenLinks en Partij voor de Dieren niet meer de enige partijen zijn die fors inzetten op duurzaamheid, zij moeten de kopposities delen met D66 en ChristenUnie. Ook blijkt dat de partijen met de meest duurzame programmastandpunten, over het algemeen Fair Trade drinken koffie op het landelijk bureau en gebruikmaken van een groene server. Bij GroenLinks wordt daar bovenop elektriciteit gedeeltelijk opgewekt door zonnepanelen, is al het druk-, print- en kopieerpapier FSC-gecertificeerd en worden autokilometers slechts bij hoge uitzondering vergoed.

Ook middenmoters PvdA en SP hebben hun duurzame bedrijfsvoering op de website geplaatst. Partijen die een weinig duurzaam verkiezingsprogramma hebben - zoals CDA, VVD, PVV en Trots op Nederland -, zijn niet transparant over hun eigen bedrijfsvoering of hebben zelfs geen eigen MVO-beleid. Zo liet Trots op Nederland aan Rank a Brand weten zich op dit moment "heel erg veel zorgen over echte grote problemen" te maken. Daar vallen volgens ToN het klimaat, milieu en fairtrade principes niet onder.


Totale ranking     Verkiezingsprogramma  Eigen  
                                         Bedrijfsvoering
(30 punten)        (24 punten)          (6 punten)

                
1. GroenLinks (26) 1. D66 (21)        1. GroenLinks (6)
2. D66 (24)        2. GroenLinks (20) 2. ChristenUnie (4)
   Partij voor     Partij voor           Partij voor
   de Dieren (24)  de Dieren (20)        de Dieren (4)
4. ChristenUnie(23)4. ChristenUnie(19)4. D66 (3)
5. SP (15)         5. SP (13)         5. PvdA (2)
6. PvdA (14)       6. PvdA (12)          SP (2)
7. SGP (7)         7. SGP (7)         7. CDA (0)
8. CDA (5)         8. CDA (5)            PVV (0)
9. PVV (3)         9. PVV (3)            SGP (0)
   Trots op           Trots op           Trots op
   Nederland (3)      Nederland (3)      Nederland (0)
   VVD (3)            VVD (3)            VVD (0)


Over Rank a Brand

Rank a Brand is een community website die, behalve politieke partijen, meer dan 700 populaire kleding en elektronica merken beoordeelt op hoe transparant, groen en fair ze zijn. De site is december 2009 gelanceerd. Door producten te kopen van de hoogst gerankte merken, of door te stemmen op de best scorende partij kunnen consumenten bijdragen aan een betere wereld. Hoe meer mensen dit doen, hoe groter de prikkel voor bedrijven en partijen om opener, groener en meer fair te worden.

Rank a Brand





Ingezonden persbericht