Universiteit van Amsterdam


Promotie: Merkkledingfabrikant steunt eerlijke arbeidsomstandigheden


Promotie Politicologie

donderdag 20 mei, 12.00 uur

Luc Fransen onderzocht het vrijwillige beleid van bedrijven voor het bevorderen van eerlijke arbeidsomstandigheden bij kledingproductie. Hij ontwikkelde een methode om de strengheid van diverse reguleringsorganisaties te kunnen vaststellen en vergelijken. Vervolgens laat Fransen zien dat bedrijven en organisaties twee clusters van arbeidsregulering hanteren, de een streng, de ander minder streng. De strenge (en iets minder populaire) vorm van arbeidsregulering wordt vooral bevorderd door bedrijven met merknamen en duurdere kleding, in alliantie met maatschappelijke organisaties die opkomen voor arbeidersbelangen, zoals vakbonden en arbeidsactivisten. De minder strenge (en populairdere) vorm wordt voornamelijk gesteund door retail-bedrijven en aanbieders van goedkopere kleding, samen met maatschappelijke organisaties die zich meer richten op de belangen van de 'duurzame' consument. Bedrijven die veel blootstaan aan maatschappelijke druk zijn geneigd reguleringsorganisaties te steun en die strenge regelgeving voorstaan. Naarmate bedrijven duurdere (merk)kleding aanbieden, en meer betrokken zijn bij de productie ervan, blijken zij daarnaast gevoeliger te zijn voor maatschappelijke druk. Dhr. L.W. Fransen: Minding their own business? Firms and activists in the making of private labour regulation. Promotor is dhr. prof. dr. G.C.A. Junne.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.




Universiteit van Amsterdam